Saturday, November 20, 2010

selamat jalan sayang ku...

10tahun yang lalu, saya ke setapak untuk melawat rakan saya. Dikala itu saya ternampak seekor kucing parsi yang baru menjilat jilat bulunya dan membiarkan anak -anak nya kelaparan ... 5 ekor kesemuanya.. rupanya si-ibu tidak pandai menjaga anak anaknya .. dia cuma pandai berhias , menjaga bulu .. selepas beranak ia pergi mencari kucing jantan kembali .. sudah dua kali dia beranak dan kesemua anak anak nyer mati kerna dia pandai menyusukan anak anak kucing...


diantara anak anak kucing berlima saya sungguh sungguh tertarik pada seekor berwarna putih... memang saya ingin kan kucing putih tetapi tidak pernah berjumpa .. yang ada pasti mempunyai tomok berlainan warna... berwarna putih susu seluruh badan dan berjantina jantan , berkacukan kucing kampung dan parsi .. menjadikan ia pilihan saya... pada mula nyer rakan saya agak berat untuk menyerahkan kucing tersebut kepada saya.. tetapi .. saya pujuk .. kata saya anak kucing ini sudah pun nyawa ikan .. sudah seminggu ibunya tidak menyusukan beliau .. berilah kepada saya .. saya cuba utk menjaganya dng baik...


Kami bawa dia pulang .. mengiau giau kelaparan .. suami lah menjaga makan dan minum .. susu di tapak tangan dia menjilat kehausan .. air ikan bilis kami suapkan .. sebulan dia tidur dibawa tengkuk saya untuk mencari kehangatan .. si putih baby tidak pernah mengenal ibunya ..baginya saya lah ibu dari lahirnya kedunia nie.


si putih baby banyak keistemewaannya .. dari kecil sehingga berumur hampir 2 tahun dia tidak pernah menjejak kaki ditanah .. ketika itu kami duduk di apartment makan saya sering katakan si putih baby adalah kucing kayangan .. cuma dua bulan sekali kami bawa pulang si baby kekampung untuk sehari dua , dia berjalan diatas tanah , mencari teman wanita atau apa saja yang untuk dia menjadi seekor kucing sejati..


Tetapi baby lebih enak duduk dikayangan .. dia suka di atas .. udara yang lebih bersih , tidak ada bau kucing lain .. tidur disofa empok dan bermanja dengan kami .. kadang kala kami akan membawa dia berjalan jalan didlam kereta tanpa bersangkar ..


Saya selalu menganggap baby adalah teman dan penjaga yang sangat seta kepada saya ... jika suami berjaga malam untuk menyiapkan kerja .. dia akan berjaga sehinggalah suami masuk tidur.


No comments: