Wednesday, April 20, 2011

DI TAMAN KERDIL KU

- kemboja cina -

pokok ini hadiah dari tok muda untuk tuan puteri .. hampir 5 tahun kami menanamnya tidak pernah berbunga .. kini saban hari bunganya mekar mewangi menyerikan tanam kami .. dan kini tok muda hilang entah kemana ..


paku pakis

ibu suka benar menanam dedaun pepakis dirumah kami di port dickson .. setiap pagi sebelum ketempat kerja saya melihat rimbunya kasih sayang ibu .... moga moga ibu bahagia di sana ...

bunga melur

nenek suka benar dengan putihnya melur .. tunas tunas melur sudah mula bercambah dan moga moga ianya menjadi pewangi ditaman kerdil kami .. sewangi rambut nenek setiap hari jumaat ...

##

Boleh dikatakan saya tidak mempunyai bakat didalam penanaman bunga ... selalunya jika saya menanam pasti tidak menjadi .. emak selalu kata tangan saya panas .. mana tidaknya .. jika disuruh mengambil daun pandan ataupun memetik cili padi di kebun ibu.. pasti pepohon itu layu dan akhirnya mati ...

Entah mengapa sejak akhir akhir nie.. semua yang saya tanam menjadi pula .. mungkin faktor umur atau pun tanah di rawang ini sangat subur sekali ... dan saya amat bahagia bila melihat bunga bunga kemboja saya kembang mekar setiap hari berbunga harum tanpa henti berbunga sejak october yang lalu .. begitu juga melihat pucuk pucuk melur mengeluarkan tunas tunas baru menghijau merimbun ... dan paku pakis yang kami beli di kedai bunga sungguh sungguh hijau merimbun...

saya menanam pepohon ini untuk mengingatkan saya kepada orang orang yang saya sayangi .. seperti melur - ingat kasih kepada nenek yang telah pergi .. nenek akan memetik putih melur setiap pagi jumaat untuk diletakkan disanggulnya ... setiap kali saya menciumi wangi melur mengingatkan tentang wanginya kasih nenek kepada kami..

begitu juga dengan pepakis liar merimbun mengingatkan saya kepada ibu yg suka benar menanam berbagai jenis pakis dirumah kami di port dickson ... setiap kami daun daun pakis menghijau saya tersenyum riang berdoa yang ibu sedang berbahagia di langit ke 7

Tok Muda menghadiahkan saya sepohon anak kemboja dan pada mulanya saya agak keberatan utuk menerima nya .. keluarga kami tidak pernah menanam kemboja dan bagi saya ianya pokok yang sukar ditanam ... kini ... dirumah kami ada dua pohon kemboja yang sentiasa berbunga tidak terhenti ... pesan tok kepada saya - " bila tok tiada disisi kamu dan kamu rindu pada tok- lihat lah mekar dan wanginya pepohon kemboja ini" - dan ketika ini saya tahu tok sedang bergembira dan berbahagia walaupun entah dimana jejaknya kini..

Anak kucing kami yang kami jagai hampir 10 tahun juga kami kuburkan di bawah pepohon kemboja dihadapan rumah kini sedang berbunga mekar .. kata orang tua tua pepohon kemboja yang sudah berakar di bumi menjadi tempat persinggahan sipari pari bila turun kebumi .. moga moga baby akan bermain main dengan pari pari yang jelita pabila bulan mengambang tiba ..

No comments: