Friday, December 05, 2014

Tadika

Tiba tiba hari ini saya menjadi kalut, baru saya sedari bahawa mizan perlu dihantar ke tadika di January 2015... pada mulanya saya ingin memasukkan mizan pada bulan 6 apabila dia mencecah umur 4 tahun .. akan tetapi pengasuh memberitahu bahawa tadika hanya menerima kemasukan ke pada awal tahun bukan di pertengahan tahun....


Ada yang bertanya mengapa tidak di masukan ke tadika kelas gred A+++, anak seorang pasti mampu. Saya termenung sendirian sehari dua ini maka saya telah... membuat keputusan

1 : menghantar mizan ke tadika yang terdekat dengan rumah pengasuh kerana jika terjadi apa apa kemalangan atau mizan demam , senang meminta pertolongan pengasuh atau pun anak anak mereka yang sangat baik hati... Emak mizan kerja nya buruh kasar maka tidak punya masa sanggang seperti ibu bapa yang lain , Ayah mizan pula kerja sangat jauh jika terjadi apa apa ianya akan mengambil masa yang lama.

2 : saya ingin kan mizan bersekolah tadika yang mempunyai suasana yg selesa , saya tidak mahu menghantar beliau di sekolah tadika dirumah kedai tanpa pandang dan pemandangan. saya mahu mizan bermain lumpur dan berlari di tadika (mesti cikgu nya pengsan)

3 : saya mahu mizan belajar secepat mungkin ilmu agama, seperti alif ba ta, tulisan jawi dan membaca doa doa pendek .. ya anak lelaki perlu di terapkan pendidikan agama sebanyak mungkin ... tetapi tadika di tempat kami tidak menawarkan agama dan barat sekali gus ...

4. maka saya membuat keputusan utk menghantar beliau ke dua tadika pagi (english medium dan di petangnya pula ke PASTI )

5. saya terpaksa melupakan impian saya utk menghantar mizan ke sekolah cina kerna saya terpaksa memilih antara Agama dan Kecinanan ...



No comments: