Saturday, April 01, 2006

GUBRA

pukul 5.30 renee call tanya kita free ke tidak ... mmmm... kita kat supermarket tengah beli barang dapur lah cik kak oiii... tapi dng nada yang selamber ... kita kata kita tak ada apa apa .... dia kata dia dapek tiket freee GUBRA dari DIGI (tq digi...huhuhuuuu) kat 1 utama ... dari supermarket terus ke lrt ...sanggup tompang barang-barang dlm kereta kawan kerana nak tengok GUBRA.... sampai office ren dalam pukul 7.30 petang, both of us make a move ... (biasalah suka buat event tergembar....) pi one utama ... sampai sana gi makan-makan ... ren kata nak belanja sebab birthday kita dia tak bagi treat kita lagi .... hahahahha best gak ...dah sebulan berlalu ada yang nak belanja lagi ....
kita tak nak review secara detail ... sapa lah kita hek ... tapi for me film ini lebih bagus dari film sepet ... ceritanya ada 2 plot (betul ke apa yang aku tulis nie...)
  • kisah orkid & family dia - yang aku tak ambil pot sangat
  • kisah bilal dengan family dia dan jiran-jirannya... yang aku suka sangat dok tengok ...
seperti biasa family orkid yang gila dan kegilaan mereka membuat aku tak larat nak tengok lagi ... rasa macam pening lah pulak .... dengan ayat dan adegan tripel XL ... adegan pelukan sultan melaka merimaskan aku ... aku memang tak suka laki aku dok peluk macam tu - rimas dan panas ... hahahhahahha
aku lebih sukakan kisah bilal yang aku rasa watak watak dan filosopinya lebih dekat dengan jiwa dan budaya ku...(tu pasal orang kata aku gila...) bilal yang warak, bersikap romantik (tapi tak de peluk-peluk macam sultan melaka), jiran yang baik dan bersikap adil ... semasa bilal menyentuh anjing dikala utk kesurau - terdengar suara dari penonton, betulkah ini ??? sampai nyonya disebelahku bertanya ... orang islam boleh pegang anjing kah? aku angguk ... dan cara bilal bercakap dangan sang anjing seperti dia bercakap dangan seekor kucing ... ketika itu aku terus teringat tentang kisah pelacur memberi minum kepada seekor anjing yang kehausan dan akhirnya kerana jasanya itu pelacur tersebut dimasukkan kedalam surga oleh Allah (kisah ini diceritakan oleh nenda sewaktu kecil...)
Begitu juga kisah bilal dengan sang pelacur... dia dan isterinya melayan pelacur-pelacur sebagai manusia...tidak pernah memandang serong dan berniat atau cuba menasihatkan ketidak baikan mereka ... membuat aku teringat kisah pelacur dengan para ulamak ... dimana seorang pelacur yang ingin kembali kepangkal jalan telah berjumpa dengan 99 ulama untuk bertaubat tetapi mereka tidak menerimanya sehinggalah yang ke 100 ... taubat sesorang bukan dikira/ditimbang oleh manusia tetapi oleh allah- itu lah kata ulama yang terakhir... akhirnya pelacur itu memasuki syurga dan 99 ulama dimasukkan kedalam neraka...
2 kali saya menangis dipanggung ... renee lagi hebat 4 kali .... hahahahahhaha sampai dia terlupa adegan mana yang dia menangis ...
  • adegan pertama - ketika adegan pelacur yang sedang menggemggam erat RM600-00 ...dia yang bertuan kan kertas sanggup dihina begitu rupa... betapa besarnya nilai enam ratus ringgit ...bagi orang kaya enam ratus ringgit seperti dicelah gigi saja .. tapi bagi pelacur ... 600-o0 itu lah yang akan memerdekakannya ....
  • adegan kedua - ketika bilal meminta agar dikembalikan wang dari lelaki yang mencuri duit sang pelacur ... kata-kata bilal membuat air mata saya jatuh ... "pulangkan balik wang itu ... tidak baik mengambil duit dari wanita yang tidak mempunyai suami - buruk padanya"...ya lelaki sepatutnya menjadi penjaga bagi wanita bukan sebaliknya, allah akan memuliakan mana-mana lelaki yang menjaga isteri dan anak-anak perempuan mereka dengan baik kerana wantia adalah amanah dari tuhan utk sang lelaki....
dan mata saya bertambah sembab ketika melihat syair Jallaludden al-rumi di akhir cerita ..... "bekas yang berbeza tetapi cahaya yang sama...." begitu dalam maknanya...
so... kepada semua nasihat saya sebelum anda pergi menonton ... kena buat sedikit homework .. kena kenal sapa itu Jallaludden al-rumi, kena tahu apa itu islam sedalam-dalam nya, kena tahu adat kaum lain...ugama kaum lain ... kena baca buku filosopi sedikit ... dan bukalah minda anda... jika tidak anda akan keluar dari panggung dalam keadaan yang GABRA....

No comments: