Friday, April 14, 2006

politik terkini ...

sudah lama saya tidak menyentuh hal-hal politik, saya sentiasa memerhati setiap langkah pak lah dari dulu dan setiap hari saya semakin meyukai tindakan yang diambil oleh beliau ... walaupun tindakan beliau tidak popular tetapi ianya untuk kepentiangan nusa dan bangsa ... percayalah ... seperti menaikan harga petrol, pembatalan keretapi api laju dari singapura ke china dan yang terbaru adalah pembatalan projet mega - gerbang perdana - jembatan indah tapi bengkok ...

project gerbang selatan dan project keretapi laju ini sebenarnya terlalu dekat dengan saya ... saya pernah satu ketika dahulu bersama dengan mereka ... segala maklumat dan butiran secara detail pernah saya baca maka saya secara peribadi berdoa agar project ini dibatalkan ... project ini dari mula telah mempunyai berbagai masalah dalaman dan luaran ... dan akhirnya saya gembira bila kerajaan mengumumkan agar project ini di batalkan ... biar lah kita rugi rm100juta kerana memberi pampasan kepada dato yahya tetapi kita tidak mahu negara kita tergadai dengan memberi ruang udara dan tanah kepada singapura.. walaupun project itu bukan diluluskan semasa pak lah menjadi perdana menteri tetapi pak lah masih ada budi bicara membayar balik segala kerugian yang ditanggung ... kalau saya lah ditempat pak lah akan saya suruh Pak Samy dan Tun Det yang bayar pampasan dari poket mereka sendiri kepada dato yahya kerana mereka yang menandatangi kontrok tersebut ...

Sebenarnya dari segi ekonomi tidak ada hasilnya kita membuat lagi satu jambatan ke Singapura ... biar lah jem ... biar lah bersesak ... itulah yang dimahukan oleh Singapura ... biarkan ... singapura selalu beranggapan orang malaysia yang menagih belas ishan. Dan singapura sendiri terkejut dengan pembatalan tersebut ...(mereka merasakan kita akan teruskan ) dari pada kita membuat jambatan indah ke Temasik lebih baik kita menghubungkan tanah melayu dengan sumatera ... mungkin ramai yang kata itu angan angan mat jenin tetapi ... kalau England boleh dihubungkan dengan Eropah dengan turrnel didasar laut ... mengapa kita tidak boleh lakukan ... tanah dan hasil dari sumatera boleh diperdagangankan dengan murah disini dan pelabuahan melaka boleh dijadikan pusat utk menguruskan segalanya ... biar singapura terkapai kapai ... lebih baik kita membuat hubungan perniagaan dengan orang sumatera dari membuat hubungan berat sebelah dengan orang temasik yang tidak pernah kenal dek untung...

No comments: