Tuesday, August 14, 2007

KIBARKAN JALUR GEMILANG



Ya!! kita didalam bulan MERDEKA. Semangat saya sentiasa membara bila tibanya bulan August. Selalunya saya tidak menyambut hari kemerdekaan malaysia kerana bagi saya orang melayu belum merdeka 100%. yang saya tahu cuma 31 august adalah hari cuti .. saya boleh berlibur bersama keluarga... ya saya akan menghayati erti kemerdekaan dengan cara saya yang tersendiri. Selalunya saya akan tido lewat kerana menonton tv atau dvd ... kemudian saya akan bangun lewat ... ada masa dan duit (ya gaji sudah keluar) saya pergi shopping atau makan makan bersama suami ... besoknya kerja semula ... itu saja . Paling kuat pun saya akan membaca sejarah sejarah pahlawan negara ... dan itu akan membuat saya lebih sedih ... kerana bagi saya mereka dipersiakan oleh anak bangsa.
entah mengapa tahun ini hati saya tiba tiba memberontak ingin kibar kan JALUR GEMILANG dirumah ( tentu menarik jika kibar kan jalur gemilang di tingkat 15 di banjaran titiwangsa kan?) Tengahari saya sanggup ke kedai mencari Jalur Gemilang (ya saya sanggup ambil cuti untuk pergi membelinya). Yang kelakarnya niat murni saya tidak diketahui oleh suami kerana pasti dia akan mencebik dan mentertawakan niat saya. Semasa membayar suami saya nampak saya meletak dikaunter ... dan mukanya mencuka ...
"kenapa awak beli benda nie?? " suami menjeling
"saja suka suka ...tak boleh ke?" sambil tersenyum kambing
"dulu awak yang marah org kibar kan bendera kata macam org gayat" suami memerli sambil tersenyum
"Entah lah ... tahun nie 50 tahun Malaysia Merdeka .. bukan senang nak sambut 50. Entah tahun depan saya dah tak de... lepas tu kita sambut 75tahun ... entah ada entah tidak saya diwaktu itu ..." sambil buat muka kesian...
balik saja dirumah saya terus pasang jalur gemilang mengadap ke MRR2. jalur gemilang berkibar megah ... saya tersenyum puas ... tiba tiba suami datang kepada saya ...
"besok kita beli lagi dua letak di depan pintu lif?" membisik ditelinga saya
wahhhhh ... saya gembira ... semangat 50 tahun kini membara di menara lelasari ... huhuhuuhhuu

No comments: