Sunday, January 27, 2008

CORET CORET DI TERLALU ISTEMEWA ROAD TOUR - PERLIS





25/01/08 - Jumaat

Bas ditempah khas dijadualkan bergerak pada pukul 8.30 mlm akan tetapi biasalah what we can said on hari Jumaat petang yang kini hampir setiap hari hujan menyirami bumi membuatkan ramai yang kelewatan. Kesesakan dan hujan membuat kami cuma dapat bergerak pada jam 9.30 malam dari Kuala Lumpur. Perjalanan yang diiringi dengan bacaan doa dari tok imam Deebers memohon agar kami selamat pergi dan selamat pulang - macam nak pi perang lah pulak. Dan ketika dalam perjalanan kami mendapat berita dari Plusliner bahawa ada kemalangan jalan raya di Lebuhraya Utara Selatan dan kesesakan telah melarat ke Bukit Beruntung. Jurumudi kami yang sungguh professionl telah menukar haluan perjalanan dengan mengambil jalan alternative melalui jalan lama di Rawang dan keluar kembali di Tanjung Malim.

Didalam bas sesi ice-breaking pun bermula... Pengacaranya adalah cik nizam dan cik haris yang membuat kami para penumpang tak kering gusi dan mata terbuka terus sehingga ke kuala perlis ... bukan senang nak jadi pengacara untuk 8 jam tanpa henti, dan yang pasti Jurumudi kami sentiasa segar dan bugar.

Kami sampai di Kuala Pperlis jam 5 pagi. Disebabkan tidak cukup tido di dalam bas, masuk bilik terus kejang!!... saya berkongsi bilik bersama Adik Mimi yang berasal dari Sarawak. Orangnya comel dan manja sekali. Mungkin kerana berpindah dikatil yang baru membuat saya tidak selena seperti dirumah ... sekejap sekejap terjaga dan terganggu kerana beberapa deringan telephon dari rakan rakan deebers yang lain untuk mendapat kan beberapa informasi !!! Tolong saya bukan Customers Services Dept ... ada ke mereka tanya dimana nak makan ikan baqak??? pagi pagi buta ...heheheheheh dan saya bukan org Perlis!!! Tapi saya rasa dihargai, ya mereka mengingati saya... kerana kepenatan mungkin ( i'm too old for this late night thing) maka saya pun mencabut gegangan telephone !!! hahahahhaha!!

I feels that Deebers are always fit ... kami bangun jam 7.30 pagi untuk bersarapan di hotel kemudian disusuli dengan sesi berfoto di tepi pantai Kuala Perlis pun bermula !!! Saya yang masih mamai tidak dapat mengjoinkan diri kerana selepas bersarapan terus ke bilik untuk mengqadak tido semalam!!! (next trip i should sleep in the bas - so i have time to discovery places)

26/01/08 - Sabtu


Berkumpul pada jam 11.30 pagi di lobi hotel menuju ke rumah anak yatim di negeri Perlis Indra kayangan dan seperti biasa bila berkumpul Deebers suka bergambar ... sambil menunggu yang lain adegan adegan berfoto pun bermula... kami bergerak ke rumah anak yatim :-

PERTUBUHAN KEBAJIKAN ANAK YATIM PERLIS
Kompleks Penyayang Dr. Siti Hasmah
Jejawi, 01000, Kangar, Perlis
Tel: 04-9761957


Pada mulanya aturcara yang dirancang adalah bersantai bersama kanak kanak ini akan tetapi berita kedatangan kami sudah sampai ke telinga isteri menteri besar perlis ... maka mak datin pun nak turun padang sekali (maybe dah nak election nie kan, dan ingat maybe deebers bawak wartawan sekali ) maka dari aktivti bersantai terus pertukar menjadi offical. Mungkin rezeki Adibah Noor yang ikhlas menderma, secara kebetulan para pelajar dari Univerisiti Islam Antarabangsa - Petaling Jaya Kampus sedang menjalankan program adik angkat bersama anak-anak dirumah ini... Ya as the said "The More The Marrier" maka kami pun menjemput adik adik dari UIA bersama-sama meraikan upacara yang tidak seberapa ini.

It so sweet anak-anak ini make an affort to sing and read poet to us as tetamu di rumah mereka. Kemudian sessi makan makan dan borak borak diselang seli sesi bergambar... lepas tu adibah menyanyikan beberapa buah lagu untuk adik adik yang menanti setia mendengar diselang selikan dengan beberapa nasihat agar dapat dijadikan pedoman di hari muka. Walaupun sessi bersama adik adik ini hanya seketika tetapi banyak yang dapat kami pelajari. It's like a searching soul for us. Antara sebab saya mengikuti program bersama Deebers ini adalah kerana saya ingin menyumbangkan sesuatu kepada komuniti. Yalah nak bergerak sendirian pasti tidak boleh maka dengan bergerak secara berkumpulan ianya impak nyer lebih besar dan banyak yang kita dapat pelajari.

Upacara selesai kira kira pukul 2 petang dan kami menuju ke Padang Besar untuk bershopping!!!! I have make my self clear ... i came for a mission of giving heart and helping so i wont shop till die ... saya cuma membeli sehelai baju untuk suami dan 3 kilo beras siam yang memang saya idamkan. Rasanya barang barang disana sama mahal seperti di Kuala Lumpur atau mungkin kerana mereka tahu kami dari KL maka disebelihnya kami !!!! Kami bertolak dari Padang Besar ke Kuala Lumpur pada jam 5 petang. Mungkin kerana agak penat dengan berbagai aktiviti dan air con bas yang sungguh menyamankan maka kami pun terlena. Sedar sedar dah sampai di Bukit Merah. Kami berhenti sebenar untuk makan dan membuang apa yang patut. Selepas makan semuanya dah naik semangat kembali ... bercerita dan mengusik membuat suasana begitu cepat terasa... sedar tak sedar we reach Kuala Lumpur pada jam 12.30 malam. Kami pulang dengan memori yang sungguh indah sekali dan destinasi selanjutnya pada bulan Febuary di Negeri Kedah Darul Iman.

2 comments:

Anonymous said...

seronok no...nanti nak mai kedah tang mana? ghumah kebajikan hak yg mana. ley join?

LELASARI said...

di kedah kami akan ke taman bahagia di jitra pada 29/02