Friday, February 01, 2008

JALAN-JALAN DI PERLIS INDRA KAYANGAN


bangun pagi secawan kopi
sinar mentari di pagi hari
memancar terang dikuala perlis

macam ala ala kat ostralia lah pula rasanyer!!



mencari rezeki pemberian yang esa di pagi hari



OCEAN GLOW - FERRY JETTY ( LANGKAWI & SATUN ) KEDAI MAKAN-MAKAN


MASJID DI PERLIS INDRA KAYANGAN - LIHAT AWANNYA !!



di sepanjangan perjalanan - lihat awan nyer sekali lagi !!! mungkin perlis betul di indra kayangan!!!


LADANG TEBU TERBESAR DI MALAYSIA - SAUJANA MATA MEMANDANG



hati riang tidak terisi
dapat bertemu dengan datin sri
walaupun tengit sanggup berlaga pipi
mungkin kerna demam election dah sipi sipi ?

Nota: bergambar bersama isteri shaidan kassim... ala ala macam puteri umno dah pulak nie!!!


Inilah kali pertama saya berjalan jalan ke negeri Perlis indra kayangan. Saya pernah ke kuala perlis sebagai transit ke Langkawi 17 tahun yang lalu!!!. Tidak pernah berkesempatan untuk berjalan jalan melihat negeri ini dengan lebih dekat. Maka apabila Deebers ingin ke Perlis saya tidak melepaskan peluang ... ala ala rombongan cik kiah lah nie. Serampang dua mata lah nie ... sambil berbakti sambil jalan jalan cuci mata. perlis negeri yang terkecil di Malaysia. Terletak betul betul di utara tanah semenajung tanah melayu. Pintu masuk ke dearah Satun di Thailand. Negeri dimana laut dan langit nyer membiru bak delima diliputi awan seperti diatas kayangan dan kerana itu ianya digelar Indra Kayangan. Cuaca disini agak panas dan kering tetapi nasib ianya berangin sepoi sepoi bahasa membuat kita terbuai. Tanah nya rata dan banyak terdapat batu batu kapur (seperti di batu caves) di tengah tengah sawah padi dan ladang tebu yang menghijau. Penduduknya mungkin berkacuakan siam melayu berkuning langsat bertubuh kecil dan lemah lembut berwajah manis dan berbudi bahasa.

Di Padang Besar ramai penjaga berasal dari selatan patani yang berulang alik menjadi peniaga dan periah!!! Orang Malaysia sungguh bermurah hati membantu melayu patani yang sedang dilanda krisis yang tidak henti henti ... Mungkin kerana sejarah telah membuatkan orang melayu diutara mempunyai rasa persadauraan yang erat dengan melayu patani... melihat anak anak yang manis belaka membuat saya terkenangkan mahsuri yang terkenal dengan kejelitaannya...

Sungguh tidak disangka rombongan kami di sambut oleh isteri menteri besar dan ianya sesuatu yang sungguh istemewa!! Ya ada yang stepstikal mengatakan demam piliharaya telah tiba maka semuanya kena turun padang ... tapi tidak mengapa anggap saja rezeki saya datang mengolek ... bukan senang nak berlaga pipi dng vvip kan kan kan. mana tahu aura nyer terlekat di diri kita ... satu hari nanti jadi jugak kita mak datin sssss hehehehhehehe.

Satu je yang terkilan di hati ... tak dapat makan LAKSA PERLISSSSSSSSSSSSSSSSSSSS. wahhhhhhh kena pi lagi sekali lah nie .





No comments: