Friday, March 26, 2010

Pesta Buku Antarabangsa 2010



sengaja saya ke PBAKL pada hari ini... secara kebetulan pula saya bercuti .. tak payah lah mengharungi lautan manusia esok hari .. secara amnya hari jumaat dan waktu sembayang maka tak ramai sangat pengunjung ... agak lega dan sejuk dng penghawa dingin ... seperti suami saya yang tidak akan mis ke pc fair begitulah juga saya .. tidak miss untuk ke acara tahunana nie. konon hati ingin melihat jika ada buku buku terbitan terbaru yang hebat hebat .. mmm tapi nampaknya semua tinggal angan angan .. pesta kali ini ibarat melambakan buku yang tidak terjual pada tahun lalu ... bagaikan stok clearan gitu.

jalan jalan pergi ke beberapa kedai buku dan publisher yang ternama tapi nampaknya tidak ada yang berkenan dihati .. dan setelah 4 jam disana cuma inilah saja yang saya bawa pulang - 2 cd tentang kesenian tradisional negeri melaka dan lagu lagu bongai n9 dan senaskah buku mengenai persamaan adat sultan di malaysia dan jepun . Yang kurang menarik minat saya.

Congrats kepada Jabatan Kebudayan & Keseniaan yang telah membuka booth dan menjual naskah naskah yang baik untuk rujukaan semua. Bukan senang dan agak sukar sebenarnya nak mencari buku atau pun cd tentang masyarakat melayu di kedai kedai diseluruh negara .. harapan saya agar tahun depan lebih banyak lagi buku buku dan cd dihasilkan oleh Jabatan ini.

lagi satu booth yang menarik hati saya adalah buku terpakai di seberang sungai . Dikala musim gawat booth ini adalah satu alternative yang agak menarik .. Ramai juga pengunjungnyer ...

No comments: