Monday, July 04, 2005

mindset orang melayu

"Ko sekarang busy kalahkan perdana menteri." itulah kata-kata yang dilemparkan dari mulut yang mencemburi kesibukan ku. "Ah! biarkan." kata hati kecil ku.

Tapi memang hakikatnya aku busy bangat. Kerja disebelah pagi, mengajar disebelah petang dari isnin ke khamis. Jumaat malam ke pergi berjumpa Tok atau menemani Rose ke gelanggang silat sehingga pukul 3 pagi. Sabtu seharian aku di "Taman Ilmu". Ahad - Seminar atau hari Sakit sedunia (lawat org sakit lah). Padat ya. Setiap malam aku terpaksa bersengkang mata utk melihat buku pelajar dan menulis secara part-time...

Demam ku belum kebah lagi... dan aku takut untuk mengomel - bila aku penat dan demam... kerana mereka yang busuk hati akan menyelar ku kembali. "Ko yang cari bala, dah tua pi gatal nak belajar itu dan ini..." atau "kesihatan lebih penting dari wang ringgit, semua lobang ko nak sapu."

Entah lah kalau aku tak kuat semangat memang semuanya tak menjadi. Tapi sampai bila aku mahu ditakuk itu. Ilmu itu penting "Cari lah ilmu hingga ke liang lahat"...itu kata yang aku tanamkan...sampai mati kita perlu mencari ilmu kerana ilmu manusia hanya lah setitis air dilautan...

Ramai yang kata wang tidak penting ...bagi diriku wang sangat penting .. kalau tak de wang macam nak aku nak berjihad.. Tanpa wang aku boleh murtad, tanpa wang aku boleh menjadi pelacur. Wang adalah petrol utk bergerak... Dengan wang aku boleh sedekah ke rumah anak yatim, dengan wang aku boleh sedekah makanan disurau dan seperti semua orang tahu ekonomi dunia semakin gawat ... kita tidak boleh bergantung kepada satu sumber lagi...kalau boleh semua kena sapu (tamak kah aku???....rezeki jangan ditolak musuh jangan dicari). Aku ingat lagi nenek ku ... pagi dia kerja sawah, tengahari buat kebun, petang berniaga kain batik malam mengurut orang ... belum lagi tanggungjawap sebagai isteri dan ibu (dia melahirkan 15 orang anak...) hebat bukan. kalau nenek boleh buat begitu tak kan aku tak leh...

orang melayu perlu akui yang kita terlalu jauh ditinggalkan terutama cina ..tak kira dimalaysia atau di nusantara. di indonesia orang cina hanya 2% tapi mereka pegang 90% ekonomi negara itu ... macam mana ya?..salah satu sebab kita tak dapat kejar mereka ...mereka buat kerja /duit / belajar 3 ke 4 kali advance dari kita. Cuba tengok org cina ..mereka tak berniaga satu jenis product ... contoh ... mereka buka kedai kereta, mereka jual insurance kereta dan mereka main saham... (3 cabang duit). Kalau mereka bertani - pukul 4 pagi dah toreh getah, pukul 6 org melayu baru nak gi toreh getah mereka dah jual sayur dipasar. Orang melayu lepas zohor dah balik rumah mereka dah kekebun sayur lak...orang melayu malam dah tidur awal (buat anak). cina main manjong... (4 cabang-cina, 1cabang-melayu). nampak? Sama juga dengan pelajaran. Anak melayu hari kalau darjah 4 ...masih terkial-kial nak buat maths tahun 4.. anak cina dah buat maths tahun 5...anak melayu terkial nak buat ijazah ...cina dah buat twin degree.. melayu dapat degree, cina dah buek master... ohhh mungkin lepas ini ada yang akan cakap ...cina boleh lah cina tak sembahyang ... duit adalah tuhan mereka... terpulang ...kita perlu buka minda kita ... ambil yang baik ... keluarga saya ikut budaya itu ... tupasal walaupun kami susah tapi kami tak pernah menumpang rumah orang... datang kuala lumpur tak pernah duduk rumah haram... keluarga kami tak pernah merempet meminta sedekah...itulah petua yang kami jadikan azimat.

No comments: