Saturday, July 02, 2005

MENGAPAI IMPIAN

Dua tahun ini aku akan sesibuknya ….aku kini bergelar pelajar – ya pelajar tua ...wahhhhhh beria sangat aku ini. Orang lain dah dapat buat Master aku baru nak ambil entah apa apa… "Alang-alang sudah menjadi pembuat kopi biarlah jadi yang bertauliah " Itu falsampah Renee …dan akhirnya kami berdua menjejakkan kaki diperkampungan ilmu yang akan kami berulang-alik selama setahun dua nie... "garden of knowledge" ini berada diatas banjaran titiwangsa dan dikelilingi gunung-ganang yang menghijau yang terpasak menghijau , indah dan kuku… ada sungai yang mengalir lesu didadanya … dan masih ada kabus halus memagar ini puncak menaranya … aku terpesona … kubah dan langit biru sebati … memang inilah, perkampungan yang ideal bagi ku…. Langit, gunung , air dan biru bersatu disatu tempat yang indah…

Semalaman aku tidak dapat melelapkan mata … menghadirkan diri di IIUM membuatkan perut ku kegelian…resah, malu dan rendah diri menguasai diri… dan tepat jam 9.00 pagi kami mendaftarkan diri (nasib lah ada renee bersama …jika tidak mungkin aku masih tidak menjejakkan kaki untuk mengapai impian ini ) … setelah mendaftar dan membayar yuran kami berjalan seketika melihat-lihat perkampungan ini…betapa untungnya mereka yang tinggal disini … betapa indahnya menjadi seroang pelajar … 10.30 pagi kami di beri taklimat oleh Director Falkuti undang-undang …(heheheheheh …terkejut ????…aku bakal jadi lawyer buruk nanti …) orangnya yang kacak sekali … dia agak malu-malu maklumlah kami semua pelajar tua … katanya "kami pelajar yang banyak pengalaman hidup…." Selepas taklimat … renee ajak pergi makan … Ya Allah, kuat nyer si-Ren nie makan …katanya kalau dia dah start belajar dia akan start menguyah … terbalik dng aku …kalau belajar aku akan kurus kering tak selera nak makan dan tak boleh tido…dan yang pastinya 2 tahun ini aku akan slim dan cun melecun …huhuuuuuu
Akhirnya 12.00 kami dibawa masuk ke bilik kuliah ….masuk saja ke bilik kuliah ….terburai manik-manik mutiara dimataku … entah mengapa hati menjadi sayu …akhirnya dapat jua aku memasuki bilik kuliah (sepatutnya 15 tahun yang lalu aku sudah berada disini) …selama ini aku hanya memasang angan-angan… membayangkan bagaimana rasanya bila berada kuliah hall…berbincang dng para cendikawan … berbahas dengan Prof dan para Dr…kalau dulu aku hanya mendengar cerita rakan-rakan atau melihat didalam movies kini aku merasakan sendiri perasaan itu … malunya … nasiblah renee tidak nampak manik-manik itu … kalau tidak …dan pelajaran pertama "COMPANY LAW"….huhuuu berbagai ilmu dapat ku gali …best gilerrrrrr …. Dan yang pasti aku tidak sabar kedatangan setiap sabtu ….doakan aku ya …

++
10 tahun yang akan datang aku berangan nak duduk negara orang pulak…nak sambung belajar, nak kerja di sana dalam seabad dua …. Nak pula rasa hidup merantau, nak lihat dunia, nak hidup dengan orang asing … harap-harap impian aku akan terlaksana…seperti pesan Allah kepada kita…
Katakanlah, "Pergilah berkelana dimuka bumi. Lihatlah, bagaimana Allah jadikan bumi ini. Kemudian nanti Allah ciptakan lagi kejadian lain," Tuhan Mahakuasa atas segala sesuatu. (Surah Al-Ankabut , Ayat 20)

No comments: