Monday, June 27, 2005

Senandung Cinta


"Manusia Tuhan mabuk tanpa anggur:
Manusia Tuhan Kenyang tanpa daging.

Manusia Tuhan adalah raja di bawah selubung sederhana:
Manusia Tuhan adalah harta kekayang pada reruntuhan,

Manusia Tuhan terpesona, kagum;
Manusia Tuhan tidak mempunyai makanan atau tidur.

Manusia Tuhan bukan dari angin dan bumi:
Manusia Tuhan Bukan dari apai dan air

Manusia Tuhan adalah tanpa pantai:
Manusia tuhan berhujan mutiara tanpa awan.

Manusia Tuhan mempunyai seratus bulan dan langit:
manusia Tuhan mempunyai seratus sinar mentari.

Manusia Tuhan adalah arif melalui kebenaran;
Manusia Tuhan bukan cendikiawan dari buku.

Manusia Tuhan adalah diluar kepercayaan dan juga ketidakpercayaan;
bagi Manusia Tuhan 'dosa' dan 'pahala' adalah disana?

Manusia Tuhan memacu berlalu dari ketiadaan;
Manusia Tuhan dengan agungnya telah datang.

Manusia Tuhan Tersembunyi, oh Syamsuddin!
Carilah, dan temukan manusia Tuhan."

Jalaluddin Rumi
604 H/1207M


Nota:

Tidak banyak buku atau puisi Rumi didlm bahasa Melayu. Setelah lama mencari akhirnya saya mendapat beberapa buah buku puisi beliau dari toko seberang dijalan masjid india... Saya belum dapat men"diajest" puisi-puisinya (mungkin takpaham) kerana tingginya ilmu beliau ... saya sukakan puisi diatas...mungkin nanti akan saya post lagi puisi-puisinya selepas saya tepu dengan mabuknya...

No comments: