Thursday, June 23, 2005

Yes..akhirnya....walaupun didalam keadaan yang tertekan tetapi ada jua sinar mentari memancarkan cahaya..walaupun ianya masih samar dihujung buana tetapi terangnya sudah ternampak dek mata....

Saya telah diterima masuk sebagai seorang pelajar di IIUM, walaupun bukan sepenuh masa tetapi akhirnya ... dapat jua saya merasa menjadi pelajar. Dari dulu saya berangan-angan memasang impian untuk belajar kemenara gading..sudah lama impian ini sebenarnya dan akhirnya syukur kepada yang ESA kerana membuka jalan... betullah kata orang "jika ada kemahuaan disitu ada jalan".

Saya ingat lagi betapa sedihnya saya apabila mendapat keputusan yang baik didlam peperiksaan SPM, 15 tahun yang lalu ...dan ayah tidak mampu membiayai saya ke IPTA apatah lagi ke kolej swasta... akhirnya saya bekerja di restoren makanan segara ...ketika itu saya selalu mencemburi sesiapa yg bergelar siswazah...melihat betapa enaknya mereka menuntut ilmu dah saya terpaksa mencuci tandas membuat saya terlalu sedih... ahhhh lupakan saja cerita sedih itu ...mungkin anda jemu membacanya

Tetapi kini saya bangga... saya mampu berdiri sendiri...membayar duit kemasukaan dengan hasil titik peluh saya ... tanpa bantuan keluarga mahupun dari kerajaan... saya bangga mengatakan saya bangsa melayu yg tidak pernah menagih simpati, saya bangga yang saya tidak pernah menggunakan hak istimewa saya untuk mendapat koata ataupun biasiswa utk pergi belajar nanti... saya juga tidak meminjam dari mana-mana bank ataupun ceti dan saya bangga bangga berbakul-bakul kerana tidak menggunakan sesen pun duit sesiapa kecuali semuanya dari hasil titik peluh saya dan rahmat dari yang ESA....

ya allah ya tuhanku, limpahkan lah segala nikmat mu dah redakanlah segala perjalanan hidupku ini ...

No comments: