Sunday, December 04, 2005

hawa oh hawa

kaum hawa kaum yang lemah? kami kelihatan lemah apabila kami tidak menggunakan akal yang diberikan allah kepada kami ...entah mengapa seminggu dua ini aku berkawan rapat dengan mak mak janda ... di tempat kerja mahupun disekolah ... entah lah ... nak cakap lebih lebih pasal mereka nie pun tak baik ... mak saya dulu pun janda jugak ... cuma kadang kala saya sedih melihat mereka seorang diri tanpa lelaki utk membesarkan anak...mencari sesuap nasi yg tidak pernah cukup di kota batu ini...
Melihatkan keadaan mereka .. saya berasa bersyukur kerana ada penjaga ketika susah dan senang... syukur saya kepada Allah kerana memberi saya seorang penjaga yg bertimbang rasa..
perlukah lelaki dalam hidup kami?
itulah persoalan yang sering berlingkar didalam minda saya apabila rakan-rakan menceritakan tentang keburukan suami yang tiada kesudahaannya ... dijaga macam menantang minyak yang penuh ... seluar dalam digosok ... sebelum tido di buat kan susu.. hubungan kelamin dijaga dengan baik tapi masih mencari yg lain ... nak kata isteri tak cantik ... tiap hari makan jamu... perut tak boncit seperti saya ... kulit bagai kan kulit telur ... tapi masih tak puas dengan satu ..kadang kala saya terfikir apa yang lelaki mahu kan dari seorang wanita ... kami bukan super women ...
saya masih ingat pesan seorang rakan saya ketika saya ingin mendirikan gerbang perkahwinan ... lelaki ingan kan ibu, isteri dan pelacur dalam masa yang sama ... dan itu lah amalan saya hingga kehari ini... kadang kala saya garang seperti ibu tiri dan kadang kala saya menjadi pelindungnya dan kadang kala i will roar in the bed ..... hahahahahah itu lah saya selama 8 tahun dialam ini ...
terdapat persamaan diantara ibu saya, rakan saya dan ipar saya .. mereka pernah menjanda ...saya dapati mereka ini terlalu tunduk kepada lelaki ... terlalu lurus dan tidak berdikari ... apabila perempuan tidak pandai menjaga hak mereka sendiri mereka akan dipijak sehingga lumat ... mereka merasakan tanpa lelaki hidup tidak akan bergerak, mereka perlu perlindungan dari lelaki membuatkan mereka dipijak ...memang hidup tidak semudah yang dirancang tapi kita perlu tahu hak kita sebagai seorang wanita.

No comments: