Monday, December 12, 2005

::Tanggungjawab…



Anda tahumengapa penghuni dunia sekarang ini bagaikan orang gila? Ibu membunuh anak, cucu membunuh nenek, suami memukul isteri, ayah merogol anak. Atau pun anak membuang ibu, pemimpin mata duitan, polis rakus memratah tubuh gadis, guru ugama memperbodohkan anak murid dan alam dirogol sebegini rupa…

Jawapannya amat mudah … kita sudah lupa apa itu nama tanggungjawab… anak lupa tanggungjawb kepada ibu dan ayah, Lelaki tidak mengerti tanggungannya sebagai suami kepada isteri, tugasnya sebagai pemimpin keluarga, Wanita terlupa tugas-tugas sebagai seorang ibu dan isteri… begitu juga pemimpin dan manusia sudah menjadi mawas apabila kita terlupa tanggungjawab kita kepada yang ESA itu sebagai seorang kalifah yang harus dan dipertanggungjawab utk menjaga harta Allah dimuka bumi ini.

Maka apabila kita lupa dan alpa atas tanggungjawab yang diamanahkan semuanya mula memberotak …mengikut hala tuju yang berbeza…wantia terpaksa berperanan sebagai seorang lelaki kerana lelaki sudah dayus, rakyat terpaksa menjadi pemimpin kerana pemimpin sendiri tidak tahu tugas mereka… Guru terpaksa mengambil tugas ibu/ bapa dan akhirnya semua menjadi kacau bilau ….kerana tidak mengikut aturan yang sepatutnya…

Dikala ini …. Kita mengikut tanpa mengetahui apa yang patut dilakukan … kawan kawin kita nak kawin … orang beranak kita nak beranak … kawan kawin dua kita nak kawin empat…tetapi kita tidak pernah belajar apa tanggugjawab kita utk menjaga anak dan isteri ataupun suami … kita Cuma tahu bila berkawin ada orang akan support perbelajaan kita dan dikala tua nanti anak akan menjalankan tugas menjaga kita pula ???? adilkah itu??
Apabila hamba ingin menjadi raja… maka akal hamba memerintah menjadikan dunia semakin kacau … Tugas manusia sebagai khalifah utk menjaga muka bumi in, menjaga harta allah bukan membuat sesuka hati kita… menjaga segalanya hutan, mawas, unggas sehinggalah kuman dan kumat … maka bilau lah dunia kini …

Dulu saya begitu terlalu kabur tentang apa yang perlu saya galas dibahu … kini saya mengerti dan saya bersyukur … tanggungjawab saya semakin ringan … kalau dulu tanggungjawab saya kepada ayah, ibu, adik dan suami …. Kini Cuma tinggal Suami dan Yang ESA … Saya bersyukur allah melapangkan tugas-tugas saya … tak perlu saya menjadi penguasa (tugas nya lebih memeningkan) tak perlu menjadi ibu ( kerana rezeki itu datang nya dari allah… bukan boleh dibuat dan dipaksa…) ambil saja anak angkat … oh tidak mungkin … buat apa nak menyusahkan diri kerana tanggungjawabnya begitu sukar… jika kini saya menutupkan mata… saya tidak ada apa yang dirisaukan lagi … kerana tanggungjawab adalah satu beban yang amat payah utk digendong dan digalas…

No comments: