Tuesday, December 27, 2005

Tanggal 26 Disember

setahun selepas bencana ... seluruh asia masih bersedih ... tetapi diselatan thailand lain pula jadinya ..kalau di Malaysia, Acheh sembahyang dimasjid utk memperingati yang dikasih tetapi negara gajah putih, tanggal 26/12 telah dijadikan satu pesta untuk menarik pelancung dan pelawat ... mungkin utk menampung kerugian tahun lepas ... tahun ini diperah poket pelawat sebanyak yang mungkin...


/-/
semua bagai kelegaan kerana 26 dis 2005 tiada bencana besar yang datang kedunia. Tapi bencana akan diturunkan tidak kira waktu dan masa ... yang pasti apabila manusia leka dan alpa ia akan datang seperti malaikat maut datang mencabut nyawa...

/--/

Hari-hari terakhir dihujung tahun semuanya bercuti ... ada yang sibuk membuat persiapan anak-anak untuk masuk sekolah... tahun ini saya juga terasa bahanganya ... nasib lah saya masih belum ada cahayamata untuk ke sekolah ... jika tidak kopak juga rasanya ... rakan saya hangus untuk seorang anak RM500-00 kalau 4 anak berapa ya??? tugas kita sebagai ibu bapa menyekolahkan anak-anak ... bagaimana bagi mereka yang tidak berkemampuan ya ....teringat ketika kami bersekolah dulu ... ayah dan ibu tidak pernah merungut tentang yuran sekolah...semuanya telah tersedia... tapi saya masih ingat kasut sekolah tidak pernah bertukar, sehinggalah koyak dikiri dan kanang baru bertukar ... baju say, adik akan memakainya ... begitu juga buku ...sekolah hanya berbekalkan 0.50 sen itu pun sudah cukup mewah.. kini bila melihat keadaan rakan rakan ...memori ketika bersekolah dan kini baru lah teringat betapa peritnya ibu dan ayah menyekolahkan saya...

/---/

Pagi tadi terdengar dicorong radio... ramai betul yang dapat bonus ..ada yang dapat 2 bulan adayang dapat 10 bulan (star), petronas pula 6 bulan ... sapa kata ekonomi teruk ya ... yg kasap aku lah ... betapa bernasib baiknya manusia diluar sana ya ... tak seperti aku kais pagi makan pagi ... tapi tok selalu pesan bukan sikit atau banyak yang menjadi ukuran ...yang penting adalah ... keberkataannya ... tak guna gaji berpuluh ribu bonus berbulan bulan tapi tak berkat ....

No comments: