Friday, January 27, 2006

entry yang tertangguh



Kalau padi katakan padi

Jangan saya tertampi-tampi

Kalau sudi katakan sudi

Jangan saya ternanti-nanti

Dari Pilah ke Sri Menanti

Anak Cina bermain simbang

Hajat saya datang kemari

Hendak menyunting bunga yang kembang



Bunga kami banyak cacatnya

intan kami banyak retaknya

entah kami tersalah didik

entah kami tersalah simpan

entah kami tersalah minat

jangan manjadi cacat dengan cela

jangan menjadi umpat dengan keji



Adapun cincin sebentuk ini sudahlah saya pegang

kok air belumlah bulat

kok adat belum muafakat

kok adat belum beratur

cincin sebentuk menanya emak ayah

nanti kalau ada oso sekata, kata kembalikan

kalau tak osao sekata, benda saya kembalikan

pada hari nan sehari ini

saya orang semenda pergi kerana disuruh



Makan sirih berpinang tidak

Pinang datang dari Melako;

Makan sirih mengoyangkan tidak

Togah dek menyombahkan kato pesako

Bukan lebah sebarang lobah

Lobah bersarang dipohon nangko

Bukan sombah sebarang sombah

sombah adat yo pesako....

Nota:

majlis pertunangan adik saya setahun yang lalu ...lama bangat ya ... saya terlalu sibuk utk mengup-date...majlis perkahwinan akan dilakukan setahun dari sekarang....



No comments: