Friday, January 20, 2006

Masa bergerak terlalu pantas...


betapa damainya dunia ku satu ketika ...


kadang kala saya terfikir ...semakin kita mengejar masa semakin jauh ia meninggalkan kita... dan akhirnya saya merasakan saya tidak punya waktu yang cukup untuk sesiapa apatah lagi untuk diri saya sendiri...

Saya masih teringat diwaktu kecil ...saya dibesarkan di sebuah pekan kecil ditepi laut ... begitu indah dan permai ... dan saya agak berutung sekolah saya dibina ditebing mengadap ke selat melaka yang membiru ...bila musim cerah ... kelihatan ombak memutih berlarian kecil ke arah kami ... kapal kapal kelihatan berlabuh dikaki langit, sumatera kelihatan begitu dekat dengan kami... burung camar dan helang terbang menangkap ikan ... tapi itu dulu, pemandangan kira-kira 20tahun yang lalu, kini murid disekolah saya tidak mungkin merasa apa yang pernah saya alami... kerana tangan tangan bodoh di pejabat dearah telah menambak tanah dan akhirnya terbiar begitu saja, dipenuhi dengan lalang dan projekt gajah putih...macam lah malaysia ini sudah kekurangan tanah...ditambak laut yang begitu indah...

Dan ketika bersekolah menengah ...sekolah saya diatas sebuah bukit bersejarah ...dan meja saya ditepi tingakp yang menghadap hamparan laut yang dari jauh begitu indah sekali ... sekali lagi selama 5 tahun saya hirup angin dari selat, pulau sumatera berbalau-balau dari jauh, ... yang seperti biasa pasti kini murid-murid disekolah itu tidak dapat melihat apa yang saya lihat kerana jerebu telah menjauhkan jarak pemandangan tanah tumpah warga melayu...

baby yang punya banyak waktu bersantai ... tidak seperti ibunya

Kemudian saya duduk dikota lumpur ...saya bersyukur walaupun tidak ditemani deruaan omak, bau segar selat melaka dan helang putih tidak bersama saya , saya masih dapat suasana yang hampir sama ... biru laut masih menjadi rona saya, langit dari timur dipuncak menara menjadikan saya bahagia... kalau dulu helang putih menari riang dikala saya makan ditepi padang kini ... harimau putih menemani tidur saya... kalau dulu angin selat saya hirup ...kini angin sejuk gunung timur menjadi teman ketika minum petang ...hidup ini sungguh membahagikan ...

Saya menonton majalah 3 dua minggu lepas ... cerita bagaimana orang pergi menunaikan haji ... naik kapal laut berbulan bulan lamanya ... membuat saya tersedar .. betapa untungnya mereka ... hidup mengikut aturan semulajadi menjadi kita tidak mengikut jadual masa ... dah MASA terpaksa bertuankan manusia tidak seperti sekarang kita menjadi hamba MASA ....para jemaah nampak kepenatan ... tidak bermaya kerana mengejar masa ... alangkah indah jika saya hidup dizaman 50an... untuk ke rumah Allah atau untuk menjadi tetamu Allah ... kita membuat persiapan hampir setahun ... bersantai didalam kapal laut selama 6 bulan membuat kita benar-benar bersih dari segala segi ... atau berjalan kaki mengikut jalan darat ... merantau dan menjadi musafir ditanah kejadian sang pencipta angung dan setelah benar benar sedia ...kita berserah segalanya keada AL-Khalid ... bukan seperti sekarang ..semua secara tergesa-gesa dlm masa 2 bulan, segalanya perlu dilakukan ... kenimkataan dan persediaan nyer sudah tida nikmatnya ... lambakkan jemaah .. terhimpit-himpit dan bersesak-sesak ... haji pula dijadikan perniagaan bagi bani saudi....kita bukan lagi menjadi tetamu yang diundang tetapi....yang pasti haji sudah menjadi bagai satu pesta perniagaan mengkayakan orang yang sudah kaya ... "alangkah ruginya bagi meraka yg mencari keuntungan yang sedikit "

No comments: