Thursday, February 15, 2007

cuti-cuti malaysia: melaka watercity resort

Setelah penat berbulan bulan bersama sama sanak-saudara dan rakan-rakan untuk menjayakan berbagai aktiviti dari awal November hinggalah lah nie, lagi maka terdetik di hati saya untuk bercuti. Akan tetapi memikirkan banyak kerja perlu disiapkan saya dan budget yang agak terhad makan saya batalkan sahaja niat itu. Hati tiba-tiba melonjak kegirangan apabila mendapat panggilan telefon daripada beberapa rakan-rakan yang mahu saya ke Melaka memenuhi jemputan dari Melaka Watercity Resort. Percutian tidak dirancang ini menyeronokkan juga walaupun jarak diantara Melaka dan Kuala Lumpur hanya dua jam perjalanan menaiki kereta.

pintu masuk melaka watercity resort

::6 Febuary 2007::
Saya, suami dan rakan-rakan bertolak dari Kuala Lumpur tepat jam 12.30 tengahari menuju terus kearah selatan melalui lebuhraya. Mentari terik membakar, membuat saya tidak senang duduk didalam kereta. Mungkin musim panas telah tiba kata saya kepada suami … ya sudah beberapa purnama mentari tidak segarang ini teriknya … penghawa dingin didalam kereta juga tidak mampu untuk mengdinginkan kami…

Sebelum sampai ke bandar Melaka kami keluar ke Exit Simpang Empat menuju ke Pekan Alor Gajah yang terletak didalam dearah Naning dimana terkuburnya seorang pejuang bangsa - Datuk Dol Said yang terkenal kepewirannya sehingga ke negeri Belanda. Alor Gajah dikatakan mendapat nama kerana ianya telah menjadi jalan sekawan gajah-gajah yang diketuai oleh Gajah Putih yang mundik ke utara dan menyimpan banyak tanah ini juga menjadi satu tanda kenangan bagi orang melayu berketurunan Minang yang mendarat ke Melaka terus ke hulu Sungai Alor Gajah dan kemudian mudik terus ke Negeri Sembilan dan Pahang.

Tiba di pekan Alor Gajah kami terus menjamu selera di Pasar Menggong yang terletak betul betul ditengah-tengah pekan bersebelahan dengan perhentian bas dan pasar basah. Pasar Menggong, hanya beroperasi dari tengah hari dan ditutup sebelum maghrib menjelang akan tetapi sentiasa dikunjungi ramai pengunjung. Kami menjamu selera dengan kuih udang yang sangat terkenal bukan saja dinegeri Melaka bahkan namanya sudah dikenali sehingga ke Los Angelas dan masak lomak cili padi telur dan rendang daging yang ternyata membuka selera suami saya. Sudah lama kami tidak dapat menikamti makanan kampung yang begitu enak sekali. Harganya juga agak berpatutan. Sebelum beredar kami sempat membeli kuah kuih udang dan kuih kemboja cina untuk dibuat oleh-oleh dari Alor Gajah.

Terik panas yang membakar bumi entah mengapa tiba-tiba bertukar menjadi hujan. Alhamdulilah ianya menyejukan sedikit suasana atau mungkin bergembira kerana tuan puteri pulang menjengok tanah jajahan …huhuhuuhuuuu dan apabila hujan petang mula reda dan kami meneruskan perjalanan ke Bukit Katil Melaka.

Selepas sepetang bersiar-siar, tibalah masa untuk mendaftar diri di Melaka Watercity Resort yang terletak dipuncak Bukit Katil yang rupanya sudah begitu hampir dengan Asahan Jasin dimana terletaknya Gunugn Ledang syang sangat terkenal diserata nusantara. Resort ini adalah satu daripada rumah penginapan berkonsepkan resort hotel - sederhana dan eksklusif. Seperti namanya, semua aktiviti ada dibawah satu bumbung. Ada Western Restoren, Japanis Restoren, pusat kaeroke untuk keluarga dan taman tema air untuk anak-anak. Kepada kaki pancing anda tidak perlu pergi jauh. Mereka telah membina kolam buatan untuk pengunjung memancing dibawah satu bumbung. Pengunjung juga boleh bermain kayak di kolam buatan ini. Bukan itu saja aktiviti lasak juga disediakan seperti go-kart dan wall clambing juga disediakan.

Malamnya - aktiviti memasak di apartment - steam boat cara melayu sambil mengurut. Suami pula turun memancing dikolam. Lebih kurang pukul sebelas malam suami membawa ikan patin (tetapi minta maaf - saya terlupa nak ambil gambar ikan tersebut - mmmm mungkin kerana terkejut) dan kemudian kami dibawa oleh rakan-rakan ke kedai makan "De Nangka
Tomyam " yang terletak di kampung sebelahan.. Restoran ini menawarkan makanan tempatan & siam suasana seakan-akan anda berada didalam sebuah kampung lama sekitar tahun 60an.

Perut mula berkeroncong apabila terhidu masakan Thailand, nasi goreng, Satay dan roti jala. Kedai ini dibuka setiap hari dari jam 6.30 petang hingga 2 pagi. Selepas makan malam, aktiviti kami diteruskan dengan acara pulang kebilik untuk menguji tilam katil bantal dan air-con yang telah disediakan …hahahhahaha

::7 Febuary 2006::

Saya bangun lewat, ingin betul betul berehat dan bersantai. Mungkin kerana keempukan tilam dan kedinggan air-con nya . Bersarapan nasi lemak sambal sotong pada pukul 11.00 pagi... kemudian kami jalan jalan disekitar resort. kanak-kanak lah yang paling gembira bermain air, saya cuma menonton mereka bermain. Saya tidak boleh begitu aktif ... ya besok tugas sudah menunggu di pejabat. Sebelum pulang kami singgah direstoren jepun untuk membasahi tekak yang kering ... cuaca agak kering dan terik tetapi nasib kami agak baik kerana angin agak kuat membuat suasana begitu nyaman.

Kami check-out dari resort pukul 2 petang. singgah sebenar ke kampung sebelah ayah melawat saudara yang sudah agak lama saya tidak menjenguk atau bertanya khabar berita. yang pasti balik ke tempat dimana saya dibesarkan membuat hati menjadi hiba... tidak tahu bila lagi saya akan pulang ... kami beransur pulang dari kampung lebih kurang pukul 4 petang dan sampai ke kota lumpur lebih kurang 6.00 petang.

gambar kesukaan saya

gambar ini saya ambil dari anjung apartment kami... ketika kami cuba mengambil gambar ini mentari sudah tidak sabar untuk melabuhkan diri ke ufuk barat.... pada mulanya saya agak pelik dengan keadaan sekeling saya... angin menderu deru tidak tahu dari arah mana... saya bagaikan ditepi laut.

Ketika mencari cari dari mana arah angin , ketika itulah berbalam balam saya ternampak banjaran itu... jika anda melihat diufuk timur akan akan terlihat balam balam gunung ledang menampakkan wajahnya... saya cuba beberapa kali untuk mengambil imej gunung ledang dengan lebih jelas tapi apa kan daya ... saya tidak berapa pakar ... ini gambar yang terbaik yang dapat saya rakam kan ... ya gunung yang penuh dengan seribu satu cerita dan misteri yang belum terunggap... sehingga kini saya masih belum dapat menaluki puncaknya... mungkin satu hari... dan dapat merasakan bayu dari gunung ini membuat saya begitu bahagia... ya sudah lama saya tidak dapat menghirup bau dari kayangan.... bayangannya muncul tidak lama... tidak sampai 10min kemudian hari terus gelap ... ia hilang dari pandangan ... firasat saya mungkin esok hari bayangan akan lebih jelas ... tetapi jangaan saya begitu meleset sekali ... walaupun langit cerah dan mentari bersinar terik .. bayangannya tidak muncul ... mungkin dia malu untuk bercerita dengan saya lagi ...

"wahai Gunung , sang putri mungkin belum bersedia untuk menawanmu ... tapi sapaan mu sudah membayangkan betapa satu hari nanti tuan puteri akan menaluki mu seperti dimasa yang lalu ..... "