Monday, April 13, 2009

SETEMPAYAN KASIH

semasa zaman jepun tempayan ini dijadikan tempat simpanan beras dan ditaman di dalam tanah...

Memang telah menjadi hobi saya suka menyimpan barang barang lama.. akan tapi saya tidak mahu menjadikan rumah saya seperti sebuah muzium dan atau kelihatan seperti rumah berhantu !!..

Maka sebelum saya membeli atau memunggut barang lama untuk dijadikan koleksi, saya pastikan ianya akan berfungsi.. maknanya saya akan menggunakan setiap hari bukan hanya dijadikan peragaan.

Ayah angkat tahu saya sangat sukakan barang lama .. satu hari ketika saya ke suraunyer, beliau menghadiahkan sebuah tempayan lama ... wahhhhhhhhhhh bagi pucuk dicipta ulam mendatang , saya memang teringinkan sebuah tempayan berkepala naga untuk dijadikan hiasan ... tapi saya pendamkan rasa sebab harganyer mencecah ratusan ringgit .. bila ayah angkat menghadiahkan tempayan (walaupun tidak berkepala naga) ianya menjadi sungguh istemewa..

ayah ingin saya jadikan tempayan ini sebagai tempat simpanan beras ... tapi anaknya warga kota, wanita chic... jarang benar memasak nasi .. dan beras kota dibeli yang telah diproses dikilang, cepat benar menjadi hapak ... maka saya letakkan tempayan dibilik air untuk dijadikan air takungan semasa mandi .. it's a perfect idea ...

air yg ditakung semalam akan sejuk seperti air sungai atau air perigi sangat sesuai untuk dijadikan air mandian ... sungguh menyegarkan ... bagaikan air sungai yang mengalir... dan setiap kali mandi ianya akan mengingatkan saya kepada ayah yang sedang bertapa di puncak banjaran gunung .. air tempayan sering mengingatkan saya akan air sungai yang melingari surau yang diduduki oleh beliau ... ya setempayan kasih setiap hari untuk sang puteri...

dan bila badan terlalu lesu diperah oleh majikan.. saya akan membeli beberapa biji limau purut dan segenggam bunga melur diperam beberapa jam didalam tempayan lalu saya buat mandian untuk menyegarkan badan ...

untuk menyimpan tempayan dirumah juga mempunyai beberapa petua yang perlu di patuhi, tempayan perlu sentiasa penuh dengan air atau beras ... tidak boleh membiarkan tempayan kosong begitu saja. Kerana ia dipercayai rezeki akan datang seperti mana kita menjaga tempayan kita ... dan jika tempayan diisi air kena selalu selalu membersihkan nyer ... takut takut nanti menjadi tempat pembiakaan nyamuk lah pulak ... dan yang menjadi mangsa untuk membersihkan air tempayan pasti lah suami tercinta...hehehehe

3 comments:

Anonymous said...

lama tak ikut catatan puan, hampir 3 tahun selepas saya mencari Shamsiah Fakeh. seronok membaca coretan puan dan saya berdoa puan bahagian bersama keluarga. kunjungi blog saya ulamakito.blogdrive.com

Anonymous said...

maaf nak tanya, adakah sekarang puan sudah ada cahaya mata? dulu kata tak ada.

LELASARI said...

anonymous...

selamat datang kerumah kecil saya...

cahaya mata? belum ada rezeki nampaknyer... :)