Saturday, October 03, 2009

Syawal 1430

syawal datang lagi .. tapi tahun ini agak meriah

tahun ini dapat pulang ke port dickson di rumah ibu (umah no 48) bermalam raya disana, melawat pusara ayah dan ibu, selepas sembahyang kami ke alor gajah melaka, ke rumah nenek di kampung baru .. sudah hampir 11tahun tidak beraya hari pertama di kg baru. Masa ayah ada .. setiap tahun kami akan berpagi raya di kampung baru bersama nenek ... ha ayah terlalu sayang kan ibu dan kampungnya sanggup meninggalakan isteri demi nenek dan kampung halaman...

setelah nenek tiada kami beraya di port dickson saja ... ya lelaki minang bagai mana sayangkan kampung halaman harta ibu dan bapa nyer hanya untuk waris perempuan ... berharta ketua lah mereka bila papa merantau lah kamu bersama isteri kamu ... menjadi anak dagang...

kemudian ku terus pulang ke jelebu rumah suami ku ... beraya di jelebu bagai kan beraya bersama keluarga .. ya sudah 11 tahun ... orang jelebu lebih mengenali aku dari saudara mara ku sendiri mungkin agaknyer ... masih ingat lagi di awal awal perkahiwnan kami ..bila aku pergi menziarahi kaum kerabat suami ku pasti mereka bertanya ... kamu ini orang luar kan .. hahah ya muka ku tidak sepeten muka muka orang jelebu asli dari gunung belantara... kulit ku tak sematang dan rupa ku tak semelayu mereka mungkin maka aku selalu dicop orang luar .. ha biarkan saja ... tapi setelah lama mereka lebih akrab dengan aku .. sehingga jika tidak melihat aku di pagi raya .. seluruh kampung akan tahu aku ke melaka tidak beraya di jelebu ... kewujudan ku telah di rasai di bumi jelebu.

tahun ini cuti agak panjang maka dapat lama sedikit di kampung .. .kami beraya sakan dan masak sakan juga ... ya dapat bercerita panjang dengan ibu mertua .. dapat mengambil gambar banyak banyak dan dapat kerumah saudara mara yang jarang ketemu ...

ya semoga tahun hadapan raya ku akan lebih bermakna lagi ...

No comments: