Monday, July 25, 2011

Pantang Larang

jangan tak caya ya .. nie semua wa basuh tangan setiap hari selama 100 hari ... huhuuhhuu sebab tak nak anak masuk keluar hospital lah nie ... ikut kan je ... huhuuhu



saya bukan seorang yang kuat dengan pantang larang ... tetapi apabila diberi tahu ... saya cuba utk mengikutnya ... ya lah kalau dah dua tiga orang pesan .. maka mesti ianya datang dari yang esa utk memberi tahu sesautu kepada saya ... saya selalu ingat pesan tok muda kepada saya .. katanya kepada saya .. "kekuatan melayu terletak pada pantang larang " maka saya cuba utk mengikut pantang larang orang tua tua .. tapi tu lah pantang larang org melayu ini kadang kala tak masuk akal ataupun tak larat nak mengikutnya ...





antara pantang larang untuk si bayi adalah baju baby tak boleh basuh dengan mesin basuh, tak boleh berus , tak boleh rendam lama lama , tak boleh sepit baju baby, tak boleh jemur semalamam berembun, tak boleh gosok baju baby .... maka jawapanya kena basuh tangan ... kena perah pelahan lahan ... kena cepat sidai baju ...tak boleh dibiarkan kena embun atau hujan... aduiii bukan senang jadi ibu kan ...





kata orang tua tua kalau tak ikut .. nanti baby selalu sakit ... dan kena buat dari mengandung hingga lah ke 44 hari .... pada mula nya saya tak percaya sangat ... memang saya buat utk baju yang baru dibeli ... saya basuh dengan tangan tapi silap saya ... saya pi gosok semua baju tu ... ingat konon konon nyer nak bagi baby pakai baju yang bergosok larrrr ... start dari tu saya mula kena demam panas .. lepas tu second batch semua baju baby saya pi basuh dng mesin basuh ... jemur tengah panas dan pi gosok baju tu semua ... selang dua hari terus saya kena potong perut .. dan baby masuk nicu ... dan baby kena sakit kuning panas nyer mencecah hingga ke 400 F... last last bila dua tiga orang rakan pesan pasal baju baby baru saya teringat .. maka saya cerita dng mak mertua .. terus mak mertua ambil semua baju baby yang saya basuh tu... dia pi basuh tangan .. jemur dan terus lipat pakai tangan je ... mungkin secara kebetulan selang seminggu baby terus keluar wad ...





so saya tak berani lah nak pakai mesin basuh utk basuh baju baby sehingga lah 100 hari ... syukur sehingga hari nie ... baby ok tak deman , tak de batuk batuk or sakit sakit ... ohhhhh terrer gak org dulu dulu ya ... so kawan kawan yang membaca nie ... nak ikut terpulang ... tak nak ikut pun terpulang ... mungkin ada keturuanan yang memang kena ikut pantang larang ... mungkin ada keturuanan yang sempoi je kan ...

2 comments:

Ombak Jernig said...

Khurafat. Siapa yang turunkan sakit kalau bukan dari izinNya

Anonymous said...

Setuju