Friday, July 29, 2011

ulam ulaman...












halia dan lempayung ...





ulam raja dan pucuk pegaga ..




Antara ulam ulaman yang menjadi menu .. patah patah , pilih mana yang baik .. makan dengan nasi panas .. enak dan mudah .

tak tahu betul ke tak tapi rasa rasa ... zaman sekarang nie tak ramai yang berpantang ... semua lebih selesa ikut cara moden ... saya pula ambil kedua dua nyer sekali ... cara moden ambil terutama dari segi ubat ubatan ( minum banyak susu, air dan makan yang seimbang) .. cara tradisional pula seperti petua dan amalan orang dulu dulu seperti .. pakai stokin dan baju sejuk selama 45hari, pakai selipar dalam rumah .. semuanya nak sekat angin dari masuk badan ...

cuma ada benda yang saya buat perlahan lahan .. seperti pemakanan jamu .. saya cuma ambil jamu dan rempah ratus selepas 45hari berpantang sebab baby saya kena sakit kuning yang teruk ... tidak mengunakan bengkung sebab saya di potong perut .. selepas 3 bulan baru digalakan mengunakan bengkung ... mengurut .. saya cuma buat 3 hari selepas bersalin ... hari yang ke 45 - 3 kali berturut turut , hari yang ke 60 dan juga hari yang ke 100... dan kalau ada duit lebih .. buat lah tiap tiap bualan selama 2 tahun ... itu pun tak leh usik perut dan rahim sehingga hari yang ke 100 ...

dan saya memang minum banyak air .. tak macam org dulu pantang .. kurang minum air .. semua air saya tala ... sebab nak banyak kan susu badan ... tapi sehingga sekarang ianya tidak berjaya .. minum air herba .. tapi tak setiap hari .. cuma seminggu sekali .. takut baby panas ..




begitu juga dengan pemakanan.. sebagai contoh saya tak ambil benda benda sejuk seperti buah buahan tempatan disebabkan angin atau pun sejuk seperti buah durian, ciku, tembikai .. tapi saya mengambil buah oren dan apple hijau setiap hari untuk mencepatkan proses luka diperut (dan ianya terbukit berkesan...).. pengambilan protien saya melalui susu, ikan dan sedikit daging.. ikan pun saya pilih .. cuma ikan tenggiri, parang dan haruan ... tidak mengambil ayam, telur dan sea food .. sebab gatal .. saya takut luka dalam yang kita tak nampak nanti bernanah .. atau perut saya terburai ... takut ohhhh ikan bilis pun saya ambil dlm kuantiti yang amat kecil .. sebab mereka kata ikan bilis nie bisa utk org yang kena potong...



dari segi amalan perpatang pula .. saya tak keluar rumah selama 45 hari jika tidak mempunyai alasan yang kuat .. cuma masa baby dlm nicu saya terpaksa berulang alik dari rumah ke hospital di waktu malam ... so saya tawakal je lah .. ya lah kita kena kuat utk anak kan .. tak kan tak pi lawat anak kat hospital tu ... begitu juga masa di hospital .. kena jalan banyak dan cepat cepat .. tak leh lah jadi macam pengantin .. jadi ibu kena kuat ... kalau tak nanti anak pun tak sihat ... tapi bila anak dah balik rumah .. saya berkurung tak keluar keluar rumah .. sampai jiran pun nak takut ingat saya jadi apa apa kat dlm umah ... tak de lah macam org zaman sekarang anak tengah merah dah bawa ke shopping complex... tengah malam pun tak kisah keluar ...




so kepada semua diluar sana .. tepuk dada tanya selera .. kadang kala memang kita rasa kuat .. tak yah pantang itu ini sebab faktor umur ... jangan nanti.. dah beranak 3 atau umur dah lanjut baru lah terasa sakit semua sendi .. kalau banyak duit tak pe .. pi hostpital je .. bayar ribu raban .. dah sihat .. tapi kalau tak de duit macam mana kan ... so fikir fikir kan lah ... lagi pun kalau kita sakit .. suami cari lain .. ramai yang lagi muda :)

No comments: