Saturday, June 07, 2008

PADAN LAH MUKA KAMU

Saya masih ingat ketika saya beli motorsikal ... ramai jiran yang gelak kan saya. Begitu juga ketika suami membelikan basikal untuk kakaknyer di kampung ketika menyambut hari jadi beliau yang ke 42tahun. Ramai yang mengatakan saya dan suami manusia yang ketinggalan atau mahu kembali kejalan batu.

Begitu juga ada suara suara diantara kawan dan saudara mengatakan saya bodoh ... masak setiap hari ... tanpa orang gaji dan beli rumah seperti rumah burung merpati ... tak nak beli kereta dan bermacam lagi .. semuanya saya telan dan simpan.

hari ini kepada semua yang dulu tertawakan saya kini saya balas kembali tertawa anda itu dan "PADAN MUKA KAMU!!" bila petrol naik mencacak cacak .. semua terkejut beruk ... macam mana nak hidup ... bagai langit gugur ke bumi ... bagai tiada jalan penyelesaian ... dan saya cuma tersenyum .. saya telah 5 tahun bersedia untuk menghadapi nyer ... kepada pembaca ... minyak tak kan turun harga ... dikatakan august ini minyak akan mencacak naik sehingga ke RM4 seliter ... bukan kerana pak lah tidak pandai mengurus ... tetapi kerana 2 sebab utama satu adalah kerana perang ... US ingin menyerang IRAN maka mereka menyimpan minyak untuk berperang kedua telaga minyak sudah berkurangan di dasar perut bumi kerana manusia telah melakukan pembaziran ... satu org satu kereta bayangkan ... berjuta tahun minyak diperut bumi telah digunakan tak sampai seratus tahun ... kita perah kurniaan tuhan bagai kan tuhan akan beri beri beri tanpa rasa syukur kepada ilahi ... nah kini rasakan ...

Kita masih boleh hidup tanpa minyak ... tapi kita kena ubah cara hidup kita ...
a) tempat tinggal mesti dekat dengan tempat kita bekerja ... memang padan muka lah kepada sesiapa yang beli rumah di rawang atau seremban dan bekerja di bangsar or putra jaya .... itu bodoh namanya ... satu pembaziran ...

b) kawasan mesti punya jaringan perkhidmatan awam yang baik.

c) anak anak digalakan naik basikal kesekolah ... atau jalan kaki ... dulu saya pi sekolah jalan kaki je ... tak pun mati.. sihat dan cergas ... sekolah mesti dekat dng rumah ... orang sekarang manja kan anak ... pergi berhantar balik berjemput ... anak dah umur 40 pun masih nak mak bapak tanggung ...

d) rumah mesti mempunyai tingkap yang luas dan siling yang tinggi ... so tak yah pakai air-con

e) bila buat kenduri kendara jangan buat di dewan atau hotel ... buat je di kemah or open space ... jimat air con ... kalau panas sangat buat aktiviti kenduri pada waktu malam.

f) pejabat pun begitu sepatutnya ... bangunan sebenarnya tidak lebih dari 5 tingkat ... so tak yah pakai lif .. tu lah nabi dah nasihat tapi cakap islam kolot ... nabi kata jangan buat bangunan tinggi tinggi ... inilah jadi nyer mereka ingat sumber allah bagi sampai kiamat kut ... bila bangunan tak tinggi kita masih boleh naik menggunakan tenaga .. bayang kan bila telaga minyak kering .. bangunan klcc apa rupanyer ... hah hahah hahah mungkin boleh maintaine tapi mahal giler lah ...

g) jangan beli barang import kerana mereka di bawa oleh kapal terbang yang menggunakan petrol .. dan harga akan mahal .. beli barang tempatan .. dan kalau boleh product dari kawansan tempat tinggal anda ..

h) segala aktiviti mesti berpusat ... can be reach by walking or cyceling contoh ... kedai runcit, kedai dobi, kedai makan ... tempat rekarasi dan office di satu kawasan yang mudah dicapai.

maka sebenarnya orang dulu dulu lah yang bijak kita lah yang bodoh !!!! dan kepada sesiapa yang tak mahu menerima hakikat telaga minyak sudah kering kontang ... hidup lah didalam mimpi mimpi ... jika tidak anda perlu bangun dan berubah cara hidup anda ...

No comments: