Sunday, June 29, 2008

Seketika di Pulau Temasik



Entah mengapa sejak akhir akhir ini Pulau Temasik sering melambai lambai untuk aku terus kesana. Setelah selesai segala proses untuk mengeluarkan Pak Long berakhir, aku dan dua orang sepupu mengambil kesempatan untuk jalan jalan keliling pulau. Biasalah apabila para wanita dapat keluar dari sangkar mana lagi jika tidak bershopping dan kali ini tour guide kami, Kak Suzana yang sememangnya warga singapura yang begitu arif dengan jalan jalan disini... tujuan kami mudah saja ... membeli beberapa keping kain kasa rubiah untuk dibuat baju, makan dan melihat keindahaan pulau legenda ini.

6 bulan yang lalu datang melawat nenek dan datuk saya singgah ke Makam Habib Nor dan bershopping di Gelang - membeli beberapa helai kain batik untuk dijadikan kenangan... Kali ini Kak Suzana membawa kami ke jalan jalan di Arab Street yang memang terkenal dengan kain kasa rubia, makan nasi brayni - mertabak Singapura dan kami dibawa singgah seketika di Masjid Sultan - antara masjid yang tertua di sini. Saya membeli beberapa keping kasa rubia - ya arwah nenda suka benar memakai kain ini untuk hari hari kebesaran. kalau ikut duit mereka agak murah S50 - S75 dollar sudah mampu untuk memiliki sepasang baju yang boleh disimpan hingga ke 3 generasi tetapi bila ditukar dengan nilai kita hahahahahhahah agak pening lah juga 120 ringgit hanya boleh dapat s50 dollar ... wahhhhhhhhh duit kita semakin kecil dimata dunia ... makan nasi brayani pula mengingatkan saya kepada kedua arwah ibu dan ayah tapi nasi brayani rasanya branyi di bangsar atau di jalan TAR, seratus kali lebih enak berbanding di sini. Selepas makan sehingga kenyang kami singgah untuk bertafakur seketika di Masjid Sultan. Masjid ini sungguh mendamaikan, reka bentuk melayu lama masa kekal hingga kini, bangunan yang diperbuat kayu masih kukuh dan utuh... di sekitarnya ditanam dengan pokok pokok herba melayu terutama kunyit, sirih dan belimbing buluh. Di malaysia masjid kayu diruntuhkan dan di buat masjid baru yang mengikut arus kearaban ... sungguh sayang apabila orang melayu sendiri tidak menjaga budaya mereka sendiri. Berada didalam masjid itu menjadikan saya kehibaan dan sedih ... pulau yang dulu di buka dan dibanggunkan oleh bangsa melayu kini sudah menjadi milik bangsa asing yang bukan berugama islam ... akan tetapi saya masih bersyukur bahawasanya Masjid Sultan masih dijaga rapi dan keadaan sekitarnya sungguh bersih dan mendamaikan ...

Diakhir pertemuaan kami , janji saya pada kak suzana, ini bukan pertemuaan terakhir.. saya sudah mula mengingati jalan jalan di sekitar temasik dan lawatan yang akan datang saya perlu mengenali anak-anak beliau supaya ianya menjadi lebih rapat dan mesra... Temasik akan menjadi lebih dekat di hati .. mungkin saya perlu datang dan tidur sehari dua di sini....

No comments: