Sunday, February 01, 2009

Tercekik

Adik yang ku yang lembut, Cik Intan Siti Payung bertanya: "Kak , hinakah menjadi anak luar nikah?"

Saya yang sedang mencuit 'roti' sedap dibeli di kedai roti ternama sedikit ternganga.

Apakah saya harus berjujur? Atau berbohong demi menjaga hati? Tapi saya manusia yang waras, kata Cik Det (suami ku), cakap perlu betul dan lurus.

Maka setelah berkira-kira saya pun memberi jawapan diplomasi."Bergantung jugalah. Tak kira anak apa kalau pelajarannyer tak betul …lagi teruk dari anak ungka."

Cik Intan siti Payung, "Tapi mengapa orang menghina anak luar nikah?"

"Entah tapi bagi ku kira okay je. Ramai anak yang bukan luar nikah pun jahat mengalahkan sytaian … tak kira anak apa jika berugama dan ilmu semuanya akan sejahtera " Saya telan 'roti gebu bersalaut badam.'

Cik Intan Paying memandang saya lagi, menyeluruhi: "Macam mana nak tahu dia anak luar nikah atau tak?"

"Emmm, tak perlu ambil tahu itu antara dia dengan tuhan. Kalau baik budi pekerti dan memuaskan hati ok je lah … bagi saya"

Cik intan Payung tersenyum. "Kenapa baru sekarang tanya?" Saya menduga.

"Tak adalah, orang kata anak luar nikah tak kan diterima tuhan. Ada kawan yang bertanya."
Cik intan siti payung semacam 'tertekan'.

"Tak de lah, sedangkan pelacur dan perompak di terima masuk kesyurga apa tah lagi anak anak yang tidak berdosa. Percayalah cakap saya. Sesiapa pun diterima oleh Allah yang maha pengasih dan penyayang. "

"Terima kasih kak, kau saja yang jujur.

"Saya telan 'roti". Tercekik ... air kosong terus disumbat .

No comments: