Sunday, July 05, 2009

BERBAJU KURUNG BERKAIN KAPAS


ini dia buasana tradisi
berbaju kurung berkain kapas
cantik dipakai, manis di pandang
tak lapok dek hujan , tak lokang dek paneh


Saya dan suami menghadiri majis pertunangan sepupu disebelah suami di Pantai Dalam, Bangsar.

it just a simple ceremony .. tak besar besar dan gah gah ... hanya saudara yang dekat dekat saja yang dijemput ... saya suka kan suasana begitu .. mudah dan senang .. tidak membazir dengan hantaran yang mewah mewah, baju yang mahal mahal ... itulah cara yang dituntut, yang penting ianya beradat, berbudi bahasa .. dan tidak membazir..

sejak akhir akhir, jika kemajlis begini dan kena pula kedapur untuk menolong , saya lebih gemar memilih baju kurung berkain kapas... nampak simple tetapi selesa .. ada jugak rakan rakan yang mencebik bila saya berkain kapas berbunga kecil .. kata mereka tak canggih .. macam kain langsir dirumah mereka saja .. saya cuma tersenyum manis .. tak pe lah mereka tidak tahu kegunaan kain kapas ... lebih selesa badan dilitupi kain kasa atau nyolan yang tidak menyerap tubuh terutama di negara khatulistiwa ...

bukan saja mereka mengejek bila kita berkurung kapas berbunga kecil tapi sudah sudah kelihatan ada anak anak dara memakai jeans atau berkebaya dan berseluar ranggi untuk majlis majlis begini ... mmmm kalau ibu saya pasti dah dileterinya saya .. jika tidak berbaju kurung tak boleh ikut ...itu antara syarat syarat dari ibu yang tidak bertulis ... lagi satu ... tak de orang lelaki yang berbaju melayu ... mmm ... busana tradisi semakin pupus nampaknyer ..

No comments: