Sunday, July 26, 2009

Cucur Tepung Ikan Bilis - Cekodok


bahan -bahan
tepung gandum
kentang 1 biji
bawang besar 1 biji
telur - 1 biji
sedikit bahan penaik
garam sesedap rasa

gaul semua bahan menjadi sebati , goreng sehingga garing


saya tak kenal apa itu cucur tepung ikan bilis atau cucur pisang ketika bersama ibu dan ayah ... cuma kadang kala diwaktu petang atau waktu berbuka puasa ibu akanmembeli cucur udang dijadikan sebagai hidangan .

Bila dah kawin ... suami suka benar makan cucur tepung bercampur dengan ikan bilis ... 10 tahun hidup bersama barulah pandai goreng cucur tepung ... dulu terlebih tepung lah , terlebih garing lah sampai naik rentung ....hahahhahah ...

kini saya sudah pandai mengbaik pulih citarasa yang lebih menarik ... saya tambah kan kentang dan bawang ... menjadi lebih enak dan rangup ... adaketikanya saya akan letakkan carrot untuk mendapat warna merah ... kini ia menjadi salah satu resepi peribadi saya... cepat mudah dan sedap.

No comments: