Tuesday, September 27, 2005

sudah agak lama tidak menulis...seperti biasa busy menjadi alasan yang paling mudah...banyak betul perkara yang terjadi dan perlu dibereskan... 20 hari berbagai kejadian yg berlaku anda tidak akan percaya dengan apa yang telah saya alami.

ramadan hampir menjelang tiba...saya sering bermimpi arwah ibu dan ayah tetapi kali ini lebih teruk ...nenda dan semua keluarga datang menjenguk ...saya pesan pada suami kalau saya pergi diwaktu terdekat ini ... ampunkan segala kesalahan saya dan saya telah menulis wasiat kepada harta saya ...kelakar bukan... dan akhirnya saya mengambil keputusan utk membuat kenduri arwah 11-09. Saya buat minum petang je ... saya panggil adik beradik..beberapa kenalan dan imam ...saya masak spagetti, goreng karipap, sedikit kek, buah tembikan, goreng ayam dan nasi goreng cina. Syukur ramai pula yang hadir ...mungkin rezeki arwah ibu dan ayah... tugas saya sebagai anak sudah saya jalankan.

Belajar saya tiada henti nyer ...homework, ujian membebankan ...hampir termutah saya utk membaca dan membaca saya kuat kan hati ... minggu nie baru tak de kelas...10 October final exam utk 1st semester...doakan saya...

22 Sept ...abang ayah (pakcik) saya meninggal dunia ..sakit jantung ...kini baru saya tahu mengapa saya bermimpi seluruh keluarga yang telah pergi ... saya pulang sendirian keMelaka utk memberi penghormatan terakhir...pulang ke tanah dimana saya dilahirkan sungguh mengharukan...berjumpa dengan sedarah sedaging dikala itu membuat saya bagai orang asing. Ketika itu hampir semua berkumpul dan baru saya menyedari yang saya sudah di tengah usia... sudah tidak ramai yang boleh digelar org tua kepada saya .... mungkin setahun dua lagi saya pula akan menjadi warga tua bagi mereka...yang pasti saya mentain cun melecun... :))

Pulang dari melaka membuat hati saya sebak beberapa hari ... tugas sebagai isteri perlu saya lakukan walaupun berat... walaupun penat saya terpaksa pulang ke Jelebu... mereka disana pun berkenduri... penatnya tuhan saja yang tahu... saya cuba kumpul segala kekuatan.

Minggu ini saya harap segalanya sudah selesai... tetapi ada beberapa perkara yang masih tertangguh ...a) 2 cerpen pendek b) 3 lirik lagu c) ada seminar di seremban sabtu dan ahad ini d)ulangkaji pelajaran e) 2 proposal yg tertangguh f) anak murid saya semua nak exam akhir tahun seminggu dua nie ... ohhhhhh saya tak terkejar saya dek waktu yang sesingkat ini...
pagi tadi saya jadi ketua kampung ... anak jiran saya umur nya baru 6 tahun telah mendera org gaji nya (ibu dan ayahnya bekerja) ... mungkin anda kata saya menipu tetapi demi Allah saya tidak percaya dengan apa yang saya lihat...disimbah maidnya dengan air panas...diroton maidnya dengan tali pinggang..digigit belakang hingga berdarah... oleh kerana dia jiran saya terpaksa bertindak ... ohhhh tidak mungkin ini dugaan dari tuhan utk melihat saya setabah dan sekuat mana... mengajar saya utk menjadi pemimpin yang hebat dimasa akan datang...mungkin.
Kerja masih memualkan, saya masih mencari tempat yang lebih molek. Kewangan saya tidak membenarkan saya boros... entah lah bila agaknya saya ingin hidup selesa...
Bila saya menoleh kembali saya bersyukur dengan apa yang telah diberikan ... saya masih cukup rezeki walaupun tak semewah yang lain... tapi kalau ingin beri lebih saya bersykur...

No comments: