Monday, May 22, 2006

wanita modern

dizaman yang serba mencabar ini, kaum wantia perlu menjadi seperti seorang super women ... mereka ingin dilihat duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan kaum lelaki .. apa saja yang ingin lelaki buat wanita ingin melakukannya jua ... mereka tidak mahu dilihat sebagai seorang suri rumah tangga yang kolot ... kalau lelaki memakai seluar ... wanita juga ingin memakai seluar ... wanita juga ingin menjadi tentera mempertahankan tanahair yang tercinta ... sehinggakan wanita juga ingin bermain bola seperti kaum lelaki ... tetapi segagah mana pun wanita ... setinggi mana pun wantia ... wantia tetap wantia ... PEREMPUAN TIDAK BOLEH KENCING DLM BOTOL ....hahahahhahah ....
kadang kala saya lihat dunia semakin gila ... kita tidak reda dng apa yang telah dicipta kan ... tuhan mencipta wantia dan tugas nya perlulah seperti orang perempuan ... atau kita yang tidak syukur menjadi seorang wanita? Islam memuliakan wanita ... dlm islam wanita cukup agung ... wanita adalah pendidik kepada para ulama, para pemimpin, para pahlawan ... tetapi kita terlupa dan alpa, kita lebih rela menjadi hamba kepada boss kita ... kita lebih suka membacuh kopi untuk boss dari membuat kopi untuk suami... kita lebih rela menerima gaji bulanan dari syurga yang dijanjikan oleh Allah kepada kita ...betapa bodohnya wanita ...
kadang kala saya lihat wanita sudah hilang akal nya ... bukan tugas wanita untuk kepasar, bukan tugas wanita untuk memandu, bukan tugas wanita untuk mencari nafkah dan akhirnya kini suami disuruh duduk dirumah ...memasak menjaga anak bersenang-senang dan kita menjadi hamba kepada 2 lelaki - boss dan suami ... bodahkan kita ini? wanita dijadikan tuhan makhluk yang sempurana sifat nya ... jadi mengapa perlu kita meletakan diri kita kepada taraf yang begitu rendah?
saya ada seorang kawan ... beliau ingin kelihatan hebat dan cool, beliau ingin menunjuk kepada emak mertua, ipar duai yang dia adalah wantia zaman moden ... suami tidak tahu memandu tidak mengapa ...suaminya tidak punya pelajaran tinggi tidak mengapa ... beliau adalah "superwomen" tahap beta ... beliau mencebek kepada saya kerana saya tidak kepasar ... beliau mencebek kepada saya kerana saya tidak tahu memandu ....beliau mencebek kepada saya kerana saya untuk tidak kebank setiap bulan. ketawa orang bodoh seperti ketawa kepada dirinya sendiri ... kini rutinnya ... pagi beliau akan memandu pergi dan pulang kepejabat bersama suaminya, masak , mengemas, kepasar, membasuh, kebank setiap bulan dan on and on ... dan kini saya mendengar khabar belaiu akan dinaikan pangkat tetapi suaminya akan diberikan BSS oleh majikannya ... suaminya akan duduk dirumah dan dia akan membawa wang bulanan utk mereka berdua? inikah wanita inginkan??? tepuk dada tanya selera ... dan kini saya menjadi sedih bila melihat dikaca tv gadis-gadis begitu berbangga untuk bermain fusal ... dan sayang bila saya lihat ... digerai tepi jalan anak-anak gadis menjual burger untuk sesuap nasi ... dan ayahnya / boyfriend nya datang untuk mengutip wang ... inilah wantia moden yang kita mahukan agaknya...

No comments: