Saturday, March 10, 2007

MENCARI SINAR KEILMUAN

Sudah dua minggu aku tidak menghadiri kelas al-quran. Mungkin kerna terlalu penat dengan tugas-tugas duniawi yang tidak pernah habis. Rasa bersala tiba-tiba hinggap dihati kecilku.
Kelas pengajian bermula seawal 7 pagi tetapi aku masih enak berselimut diulik mimpi indah. Ya ku tahu ini semua kerja para jin syatian yang tidak senang dengan apa yang aku lakukan. yang pasti akan ku tangguhkan kelas itu kehari yang aku rasakan aku akan kelapangan. Betapa hinanya aku ... menuntut ilmu ketuhaan bila ada kelapangaan bukan kewajipan.
"Tu - tu - tuuuuuuuu" nyaring bunyi membangkitkan aku dari mimpi enak
"Lela...tak bagun lagi " suara lembut kak zuli membuat mata ku semakin buntal.
"Ya...kak" suara ku lemah mengiakan kata-katanya
"Kenapa tulat mengaji ... tak baik tauuuu... uztazah tercari-cari lela" lembut sekali nasihatnya.
Kerana panggilan itu aku gagahkan jua untuk kekelas. Jam sudah menunjukkan jam 8.00 pagi ... masih ada saki-saki kedinginan subuh. Kusiram air dingin untuk menyegarkan minda dan diriku... kucapai baju kurung hitam berbunga merah terus menyarung selendang kepala, suami ku masih enak berlingkar dikatil membuat aku cemburu. Kucapai beg dan ku sarung selipar terus turun ke rumah ustazah. Dan hampir sejam aku mentelah bersama ustazah tentang bunyi dan dengung, tengan hukum dan hakam membuat aku merasa betapa berbalaoinya pagi ini.
Sebelum pulang kerumah, ku cium tangan guruku meminta restu keberkataan ilmu yang diajar untuk hari ini.
Dan dia pesan " Untuk mencari sinar ilmu ketuhanan amat lah payah sekali terlalu banyak dugaan yang datang. "
Aku tertunduk malu. Malu pada diriku sendiri.
Bila difikirkan apalah sangat 1 jam dari 168 jam yang diberikan kepada kita untuk mencari setitik sinar kerahmatan. Betapa tamaknya dan halobanya aku ... terlalu sibuk mencari kenikmatan dunia sehingga 1 jam pun aku tidak dapat memperuntukkan untuk NYA.

No comments: