Sunday, April 05, 2009

MENDALAMI BAHASA....

aku di paksa mendalami bahasa orang putih... mendapat arahan dari pihak majikan agar aku lebih menguasai bahasa orang putih... aku pun pergi je lah apa nak buat kita mencari sesuap nasi ... bukan bahasa orang putih aku tak bagus tapi tak canggih ... kalau dulu aku cuma berinteraksi di dlm negeri ...kini mereka suruh aku buat report dan berkomunikasi dengan pihak diluar malaysia konon konon macam regional office lah .. maka aku perlu mengcantikan bahasa ku ... aku ok je asalkan pihak syarikat membayar semua kos aku tak kisah... rezeki jangan ditolak musuh jangan dicari.

25 March - aku buat Placement Test nak tengok dimana tahap kecagihan bahasa orang putih ku ... bos selalu cakap bahasa aku macam budak sekolah ... pi test mmmm ok je .. aku join kelas interminate blue ... satu tahap lagi nak ke advance .. good what for me yang memang tak reti berbahasa orang putih nie (baca: aku yang tak nak berurusan dengan bahasa penjajah itu sebenarnya). bos aku terkejut beruk !!!! dia ingat aku mesti tahap learning stage yang kena belajar a, e, i , o, u ..

tapi aku respect cara mereka mengurus institue bahasa mereka ... bukan saja mengajar tapi mempromosi cara hidup dan budaya penjajah... terasa macam kat uk lah pulak .. mmm semua cepat dan canggih ... kenapa lah kita tak mempromasi kan badan bahasa seperti mereka .. setiap negara ada pusat bahasa malaysia .. mmmm.. kementerian luar negara, pak duta duta jangan duduk goyang telur je... do someting for the nation !!!

2 April - aku start kelas... i'm hopping for a english women teacher .. masuk kelas tengok anak keling dari tamil nadu ... tapi dah jadi rakyat soctland dan bekerja di malaysia .. boringggggggggggggg!!!! potong stem betul lah .. antara sebab aku pi kelas nie bukan je nak belajar bahasa orang putih tapi nak tengok cara mat saleh bersolek, lengok punggung mereka dan cara mereka berinteraksi bersama orang timur ... and also to have networking ... dan

3 jam bersama anak keling orang putih ini .. aku rasa aku lagi mat salleh dari dia ... hahahaaaa.. welll i have to adopt for a year or two with them lah nampak nyer .. we will see the result .. sama ada anak keling itu dapat menjadikan lidah aku lebih tebal dari lidah mat salleh or aku yang aku MEMELAYUKAN dia ... hahaha

4 april - aku pelajari dari beberapa rakan dan taulan jika ingin menuntut ilmu tak boleh bergantung pada guru dan sekolah saja. Bahan bahan asas juga diperlukan memudahkan kita untuk mencapai tahap cemerlang. Maka hujung minggu aku pergi ke kedai buku membeli kamus .. masa sekolah dulu sebiji kamus pun tak de untuk dijadikan rujukan (mungkin tu sebab aku tak dapat kepujian .. dan duit bukan alasan .. boleh tulis dng tangan seperti adik dari kelantan tu .. boleh diandaikan aku nie golongan malas lah)... Bukan saja kamus tapi aku beli jugak plastik untuk membalut buku kamus biar kekal lama .. tak luncai seperti buku buku sekolah ku yang dahulu .. aku juga beli alat tulis untuk ke kelas ..sedang aku membalut buku dan membelek alatan sekolah, suami tergelak melihat telatah ku .. katanya "sepatutnya dah umur macam awak nie sibuk kan buku anak nak pi sekolah ... " huuuuu nasiblah dah tak de anak nak buat macam mana .. hidup perlu diteruskan mengapa perlu ditangsi jika aku tidak mempunyai anak kan ... tak de anak ... mak budak lah pi sekolah ... buat benda apa yang tak pernah kita kecapi masa kecil .. life have to go on...

No comments: