Saturday, May 21, 2011


harga petrol naik lagi .. dan akan naik lagi .. rakyat mengeluh, kapitlis terus mengunakan kenaikan petorl utk menaikkan harga barang .. ayam sekilo sudah mencecah 12 ringgit.. infalsi sudah 8% .. maka apa yang patut kita lalukan ?

Hidup perlu diteruskan .. anak perlu diberi makan , perut perlu diisi ... kerajaan mengunakan media memberi segala kaedah mengapa subsidi ditarik balik.. "kerajaan sudah terlalu lama memanjakan rakyat... 53 tahun malaysia negara subsidi " itu kata orang orang najib .. adui

rakyat mengeluh dan terus mengeluh tetapi tidak tahu apa yang hendak dilakukan .. suara mereka tidak kedengaran .. dan yang utung adalah kapitalis menaikan harga sesuka hati .. beraja di hati dan mata... kerajaan seakan takut dan tunduk kepada mereka ... cuma ada amaran jangan naik harga barang .. itu saja ..

maka apa yang patut kita lakukan sebagai rakyat atau individu utk mengatasi masalah ini ... entah .. tapi saya sebagai seorang individu cuba mengunakan apa yang termampu ..

a. cuma mengunakan pengangukatan awam sebanyak yang mungkin ... (tapi kita tahu pengankutan awam kita macam hampeh!!!)

b. gunakan kereta yang kecil utk ketempat kerja, pasar atau aktiviti harian .. kalau boleh setakat pi pasar yang dekat dekat tu jalan kaki je ...

c. masak di rumah ... lebih jimat, bersih dan sihat

d. beli barang yang perlu saja .. kita rakyat malaysia terlalu banyak shopping ... sampai ke bandung , ho chin ming , hong kong ..london .. aduiiiii ..

e. jimat jimat jimat ... save on benda tak perlu .. pre-paid, astro, internat .. hahahaha boleh ke???

selamat mencuba .. last kalau tak leh .. bila pilihanraya nie .. pangkah je pembangakang .. hahahaha kita sama sama naik kereta lembu yek!!

No comments: