Monday, November 22, 2004

raya tahun ini

tahun ini saya beraya di Jelebu (dirumah mertua), kali ini raya sungguh meriah sekali,seluruh keluarga semuanya pulang kekampung...ada yang hampir 10 tahun tidak pulang pun akhirnya mendapat seru utk beraya di kampung ...mungkin kerna saya dan suami saya ada mereka pun nak pulang juga kot(perasaan lah nie)... hehehhehe. Tok Haji sanggup beraya bersama kami, Pak Usu pun begitu walaupun isterinya tidak mahu pulang dikeraskan hatinya balik kekampung bersama anak-anak nya, rumah kami jadi rumah tua kali ini dan saya tak sangka ada juga isteri yang tidak mahu mengikut suami pulang kekampung), makcik yang tidak pernah beraya dikampung halaman akhirnya terbuka hati utk beraya di Jelebu bersama sama kaum kerabatnya yang sejauh di nun Penang sana berpusat diJelebu ....dan berbagai lagi...tetapi syukur kampung suami kali ini meriah sekali...


baby dah tak sabar nak balik kampung....


SEHARI SEBELUM HARI BANTAI

ohhh ya tahun ini kami sekeluarga kacau dodol sebelangga ...best gilerrrrr ...rasa nya aktiviti ini akan diteruskan utk mengeratkan lagi silaturahim diantara keluarga...

kami juga anyam daun ketupat...
(maaf tak de gambar ..bateri kong)..

HARI BANTAI
mungkin masyarkat minang mengelarkan hari ini sebagai hari bantai kerana ...kita semua terpaksa membating tulang utk membuat persiapaan hari raya....

kami buat seperti semua org lain buat ...rendang daging & ayam, rebus ketupat, kuah kacang, rendang kerang ....


ketupat beras dan pulut


memasak rendang dan ketupat di penanggah

pasang lampu keliling rumah ..

nyalaan pelita utk meyenangkan org surau datang bertakbir...

bertakbir dari kampung kekampung (maaf tak de gambar ..saya tertidur...menantu pemalas heheheh)

PAGI RAYA
Sembahyang hari raya ..(saya tak dapat bersama .....bulan dah penuh...)

sekampung datang menyerang ....

anak kecil yg gemarkan rendang


sebahagian menu utk jamuan sekampung


3 generasi berkumpul (cicitnya malu nak ambil gambar....)


saya beraya....(maaf tak dapek ambil gambar dah nanti org kata gayat dah pulak...)

ESOKNYA ..

BALIK Ke Port Dickson


tahun nie tak dapek gi masjid dan kubur ....

No comments: