Sunday, November 28, 2004

Zakat

Berilah apa yang engkau mampu,
dan janganlah engkau menahan
(untuk bersedekah)
lalu ditahan oleh Allah (rezeki) atasmu.
(Riwayat Muslim & Nasaai)

saya membayar zakat …bukan utk bermegah tetapi utk menggalakkan org lain juga berzakat …ramai diantara kita yang tidak tahu apa itu zakat …kalau tanya pada ibu bapa kita ..mereka akan kata ohhhh aku pun bayar zakat …bila nak raya tu …itu zakat fitrah zakat itu wajib walaupun anda fakir …itu zakat tubuh badan ..hanya RM4.90 sekepala…

yang saya maksudkan ialah zakat pendapatan …zakat harta benda ..zakat padi …zakat emas yg kita pakai …ya saya berbangga kerana saya dapat membayar semua zakat diatas …saya tak takut kalau jatuh miskin kerna membayar zakat ..kerna telah dijanjikan oleh Allah sesiapa yg membayar zakat akan disuburkan rezekinya berpuluh kali ganda …

Ini cerita saya …

7 tahun dulu saya menganggur …saya duduk menompang bilik di rumah kak, tiada kereta, tiada rumah tiada wang ….akhirnya suami saya niat kalau cukup duit dia nak bayar zakat pendapatan…kira-kira punya kira mengikut kira kami kena bayar sebanyak RM120-00, lepas sebulan suami saya bayar saya dapat kerja bergajikan RM1200-00 sebelum (betullah janji Allah … kami bagi org susah 120 setahun kami dapat balik 1200 setiap bulan)….tahun kemudian nya saya & suami membayar RM150 ..tup tup rezeki saya dapat beli rumah harga RM130 ribu….saya bayar setahun 150 setahun saya dapat rumah 130 ribu sepanjang hidup saya …itu lah nikmat Allah.

Ada org kata …aku tak nak bayar kat Pusat Zakat …entah kemana zakat itu akan disalurkan …tapi bagi aku pulak …Aku tetap akan membayar di Pusat Zakat di negeri masing masing kalau mereka guna duit tu ..mereka tanggung di akhirat kelak ..aku sebagai umat islam telah menjalankan keja ku ..Allah kata bayar zakat kepada pemerintah islam …itu saja …utk membahagi-bahagikan biarlah mereka yang buat…apa apa besok biar mereka jawap ... keje aku sebagai umat dah selesai...

Lagi satu masa aku pergi kurus dulu …ustaz ada kata …elok org islam bersatu padu bayar di satu tempat …kalau seorang bayar 100hinggit , 10 juta dah berapa????...dan kalau kumpulkan banyak perkara yang kita dapat lakukan …tapi kalau kita berseorangan apa yang boleh kita bantu umat islam dng RM100…nak biayai pendidikan anak pun tak cukup kan???? Itulah pentingnya muafakat dan bersatu pada…kalau 22 juta umat islam di malaysia bayar 10 hinggit dah cukup utk menampung fakir di malayisa betul tak???

Cuma dimalaysia ini satu je saya tak setuju …kalau kita bayar zakat di selangor ..wang zakat tu tak di salurkan ke kelantan atau pun ke sabah ….kekadang sedih jugak tengok zakat di selangor bernilai 40juta di kelantan tak sampai pun 15 juta….sedangkan penduduk dikelantan tu lebih ramai yg memerlukan wang zakat…

No comments: