Wednesday, November 24, 2004

Rumah Terbuka??

Adakala saya menjadi agak rimas bila ada yang bertanyakan soalan “bila nak buat rumah terbuka” atau yang lebih memualkan ada saudara rapat yang tak sayang mulut bertanya tidak membuat rumah terbuka atau tidak cukup bajet??? Dan soalan cepu emas itu akan saya jawap secara sepontan bahawasanya rumah saya sentiasa terbuka selama sebulan cuma apa yang perlu mereka lakukan jika ingin kerumah saya hanya perlu menekan butang telephone bimbit masing-masing dan berikan hari dan waktunya saja…

Bukan saya menolak tradisi membuat rumah terbuka tetapi saya adalah manusia yang tidak bernama rasanya tidak perlu untuk membuat rumah terbuka…saya bukan artis yang mempunyai ribuan peminat atau saya bukan politukus yang perlu menjaga hati pengundi saya..jadi apakah rasionalnya bagi saya utk membuat RUMAH TERBUKA???

Masyarakat kita tidak kira Melayu atau pun India (saya tidak pernah dengar lagi masyarkat Cina membuat rumah terbuka walaupun merekalah bangsa yang paling kuat makan) kadang kala terlalu mengikut sesuatu tradisi yang tidak sesuai untuk dijadikan amalan.

Bagi saya hari raya adalah hari dimana kita berjumpa untuk mengeratkan tali persaudaraan sesama islam…cuba anda bayangkan jika anda membuat rumah terbuka…tetamu yang datang sekitar 100 hingga 150 org…bagai mana anda ingin mengeratkan tali persaudaraan, nak tanya khabar pun sudah penat apatah lagi nak beramah mesra, sudah lah jumpa setahun sekali selepas bersalamaan semuanya akan pergi makan (makan sambil berdiri pula tu …), melantak semahu-mahunya, akhirnya hari dimana sepatutnya kita digalakan supaya menjadi umat yang bersederahana dan bersatu padu bukan menjadi hari pertunjukaan pentas untuk memperagakan sapa yang lebih kaya atau pun kasa…..

Selalunya bila syawal menjelang tiba…mula-mula saya akan pulang kekampung…melawat semua warga yang lebih tua dari saya …setelah seminggu saya akan pulang kekota…diwaktu itu …family dari kedua belah pihak pula akan membuat kunjugan balasan pula…..selalunya diminggu pertama adalah untuk keluarga dibelah suami saya dan minggu kedua dari kaum kerabat saya pula (kadang kala mereka akan bermalam dirumah kami). Jiran-jiran terdekat pula akan saya jemput dihari biasa hanya membuat acara minum petang….kepada rakan sekerja pula kami akan menjamu mereka di minggu ketiga..selalunya sabtu dari rakan suami dan ahad nya pula rakan sekerja saya.

Saya lebih selesa jika kaum keluarga saya datang secara berkumpulan dan saya dapat hidang kan masakan kegemaran mereka secara khusus sebagai contoh disebelah saya mereka suka kan ayam goreng berempah dan spageeti ( lebih kebaratan ) dan eluarga suami saya pula lebih suka kepada menu tengahari dan ketimuran.... Barulah dapat kita duduk bercerita dan bergurau senda dan dapat lah mengeratkan lagi tali persaudaraan itu….walaupun ianya nampak remah dan temeh tetapi ketika inilah masanya kita berjamu dan bersuai-kenai ibarat kata minang "jauh moncari suku, doket moncari waris". …menu bukanlah perkara utama ketika Syawal menjelang tetapi eratan dan tali persaudaraan diantara sesama islam itu lebih penting….tidak perlu dijamu dng makanan kelas pertama cukup apa yang ada…sudah memadai bukan????

No comments: