Thursday, September 20, 2007

ORANG KITA TIDAK PANDAI JAGA ANAK

Betul ke orang zaman sekarang tak pandai jaga anak??? Anak di biarkan sendirian ... boleh pergi ke pasar malam tanpa teman. Pi bershopping tak ingat dunia sampai anak entah kemana. kalau dulu kita sering mendapat berita yang anak mati lemas bermain di lombong atau pun terjatuh di longkang ... kini dunia semakin kejam ... anak anak kecil dirogol kemudian dibunuh sehingga mati ... macam helang meyambar anak ayam ...
Saya masih ingat lagi ... semasa saya kecil ... emak dan ayah tidak pernah membawa kami di shopping complex ... kami tidak di benarkan bermain di luar pagar .. jika ingin bermain ... kakak akan bersama atau bersama rakan rakan .. kami tidak pernah ke pasar malam. Jika ibu hendak membeli baju atau pun apa semuanya ibu beli sendiri ... kami akan tinggal di rumah bersama kakak long ... sehinggalah saya di tingkatan 3 baru saya dibenarkan pergi sendirian ke pasar minggu ... saya masih ingin cukup jam 7 malam pintu dikunci semua tidak boleh keluar ke mana-mana , kami pergi kelas mengaji atau tution semua nya diteman oleh kak long ... begitu juga naik bas untuk ke sekolah ... kak long akan menunggu sehingga kami naik bas. Kalau dulu saya rasa dikongokong ... makan kfc pun dng ibu atau kakak ... jangan harap nak pi shopping complex masa kecil kecil ... kalau dulu saya rasa hidup saya dikongkong tapi kini bila melihat dan membaca bagaimana kanak kanak di culik, diperlakukan sebegitu rupa saya bersyukur mendapat ibu dan kakak yang menjaga saya ... sehingga saya boleh berdikari dengan sendirinya ... Kalau saya ada anak saya akan lakukan bagaimana ibu dan kakak saya lakukan kepada saya . Biar lah orang kata anak saya "gayat" tidak tahu naik eskoletor ... tidak kenal pasar malam mahu pun manja berhantar berambik di sekolah ... kerana anak adalah anugerah allah kepada kita dan kita perlu menjaga mereka kerana mereka lah generasi yang akan mencorakkan bangsa dan agama.
Kematian adik Nurin sangat menyayat hati .. sampai hati mereka lipat mayat sampai jadi macam tu ... sedangkan anak kucing pun lela tak sanggup nak jentik ini kan manusia ...zaman moden tapi manusia sudah kalah di zaman jahilliay ... kalau dizaman jahilliyah bayi perempuan ditanam tapi kini tak kira jantina mereka buang merata-rata ... kanak kanak pula diperkosa dan didera sebegitu rupa ... pihak pihak NGO, persatuaan wantia perlu bertindak .. bukan melalui hot line ke apa ... semua kena turun padang buat ceramah ... masjid dan surau perlu buat ceramah tentang tanggung jawab ibu bapa, cara menjaga anak ... disekolah sekolah guru guru terutama pihak PIBG perlu buat ceramah keibu-bapaan ... begitu juga kementerian wanita ... kita kena bagi ilmu kepada ibu bapa ... kalau tak sampai bila masalah ini tidak akan selesai...

No comments: