Monday, September 03, 2007

MERDEKA!!!

Entry tertangguh - 31 August 2007


MERDEKA!!

Sudah 50 tahun negara kita merdeka. Kalau ikut umur manusia 5 tahun lagi dah nak pencen... maknanya 5 tahun lagi dah nak berehat... boleh buat business kecil-kecilan (kalau yang pandai menyimpan) kalau yang pandai lagi dah boleh jadi director sana sini dalam gsc company. Ataupun dah boleh settle down ... jaga cucu ... pungut duit dari anak tiap bulan ... pi surau beramal ibadat, melancung sebulan sekali .... Tapi kalau bagi international company we are only 50 years younger... macam company yang lela kerja sekarang di malaysia pun dah 60 tahun ... dicoporation kan di belanda dah 90 tahun ... maknanya malaysia masih muda dan hijau ... banyak perkara yang perlu di lihat dan di perhatikan agar kemerdekaan ini kekal selagi ada nya bulan dan bintang menyinari bumi malaysia ini. saya bersetuju jika para negarawan dan para cendikiwan membuat satu draft perjalanan malaysia 50 tahun yang akan datang ... agar nanti kita sudah ada landasan untuk generasi kedua memajukan malaysia ini.

Cuti kali nie saya tidak kemana ... duduk di rumah lebih menarik (adakah saya sudah tua?) ohhh tidak dari muda saya tidak pernah ke dataran merdeka ...saya cuma melihatnya di kaca tv ... lebih selesa dan bergaya ... boleh baring baring dan makan makan (hehehehhehehe) tahun ini bukan saja baring baring ... saya menunggu detik 12 malam ... tepat detik 12 malam itu terdengar bunyi dentuman bunga api dari klcc .... entah kenapa hati saya menjadi sayu ... tergambar saya bagai mana bunyi bom digugurkan di iraq, afganistan dan palastien ... semakin banyak bunyi dentuman bunga api semakin menggigil tubuh saya ... ya saya bersyukur kerna kita meraikan merdeka ... 50 tahun kita hidup aman dan damai sehinggakan bunyi bunga api kita sambut dengan kegemiraan ... agaknya kalau di negara islam yang lain kanak kanak pasti mengeletar ketakutan... maka perkara yang terbaik saya lakukan adalah , masuk tido ... kerna saya menjadi takut dan pilu.

pagi Jumaat , 31 August 2007 , 50 tahun kita merdeka ... waktu dan masa yang sangat cantik kan ? JUMAAT ? penghulu segala hari ... sangat molek sekali ... saya tidak kemana mana ... kami bersarapan sambil menonton perbarisan di tv ... entah kenapa saya megah ... nampak simple tapi meriah ... tubuh tubuh pak pak polis sudah mula nampak tegap dan maco... kalau dulu polis polis di perbarisan semuanya boroi boroi belaka ... lagu lagu nyer pun nampak bersemagat ... begitu juga acara padang ... nampak lah semagat sikit ... kalau zaman zaman tok det dulu semuanya lemah gemalai .... (hehehehehe) dulu raja raja semua nampak boroi boroi nak naik ke pentas pun macam tak larat je (macam mana nak berperang ???) ... agung baru nie nampak macho dan sasa ... baru lah nampak cun sikit ... kagum dengan aset negara terutama kapal terbang terbaru ... melihat nuri terbang di ruang udara terasa kecut lah pulak ... takut takut tiba tiba terhempas dah jadi satu cerita lah pulak (hahahhahahahahah) ... kereta kereta kebal pun canggih canggih ... tapi kita perlu ingat ... secanggih mana pun equipment kita ... nilai modal insan itu yang paling penting ... kalau kita masih di minda ke tiga tak kira canggih mana pun barangan kita, duit bergunung pun kita tak kan menang dan maju ... yang penting sekali adalah ilmu dan akal ... itu senjata kita untuk maju ke fasa ke-2.


Sabtunya kami sekeluarga berkumpul di Semenyih ... tahun nie my 2nd sister jadi host .. kami buat sedikit tahlil untuk kedua orang tua kami yang sudah tiada lagi .. yalah nie kan dah nak ke bulan puasa ... kami jarang berkumpul ... tapi bila sekali sekali berkumpul seronok rasanya .. semua ada .. kalau emak dan ayah ada ketika ini pasti mereka akan gembira melihat kami semua sudah boleh berdikari ... hehehehehheh seperti biasa kalau kenduri kendara nie kami akan masak menu emak ... asam pedas ikan tenggiri, sotong sambal petai, udang masak lomak cili padi dan SATAY. pencuci mulut nya ... mangga dan kuih kaswi ... best kan...heheheheheheheh. Tahun depan ...saya pulak kena jadi host!!! menu nya apa ya?? nasi brani??? hahahahah kalau cukup duit kami panggil cartering je lah nampaknya...


Saya juga mensedekahkan sedikit makanan kesurau, dikawasan perumahan saya, mengharapakan malaysia akan aman sentiasa dan orang islam disini akan bertambah maju dan perkasa. Itu doa saya sebagai seorang anak merdeka. Saya juga mensedekah kan Al-Fatihah kepada pejuang bangsa yang tidak pernah meminta balasan dari kita anak merdeka. Mereka telah mengadaikan wang, harta, air mata dan darah untuk kita. Budi para pejuang yang tidak bernama ini lah yang kita sering terlupa jasa dan perjuangaan mereka. Saya pasti mereka tidak meminta apa apa balasan tetapi yang mereka inginkan kita yang bernama anak melayu, berugama islam untuk mengekalkan malaysia sebagai bumi berdaulat. Dan ahadnya saya naik ke puncak banjaran titiwangsan berjumpa dengan Tok..katanya dia bergembira kerana saya datang menjenguk nya dan inilah hadiah hari kemerdekaan yang terindah baginya ....
LAGU TEMA 50 TAHUN KEMERDEKAAN : MALAYSIA KU GEMILANG

No comments: