Monday, September 22, 2008

berbuka bersama anak anak yatim

:: berbuka puasa dikaki gunung ledang...
puteri puteri bersama deebers

sabtu lepas saya ke Segamat, Johor .. satu lembah yang terletak di kaki gunung ledang ... satu perkampungan lama yang sangat mistik dan banyak sejarah lama tercipta disini ... tempat dimana telah menjadi tempat persembunyiaan sang puteri yang menunggu cinta dan di buru cintanya ... tempat pahlawan agung melayu Hang Tuah bertapa untuk mendapat ilmu kepahlawanan dan akhirnya menghilang menyepi diri disini lah jua...

Kedatangan saya bersama rakan rakan disini bukan untuk mendaki Gunung Ledang tetapi pergi melawat sebuah rumah anak yatim dan berbuka bersama sama mereka disana. Telah menjadi tradisi saya hampir setiap tahun untuk berbuka bersama sama anak yatim disekitar Kuala Lumpur, seperti di Gombak atau pun di Ampang Park kerana saya merasakan bahawa kita perlu menggembirakan anak anak yatim terutama di bulan yang mulia nie, Allah sayang kepada umat yang suka mengembirakan anak yatim, sedang kan kita yang besar nie pun yang tiada mak bapak akan tersedih sedih dikala berbuka apatah lagi anak anak kecil yang masih memerlukan kasih dan sayang ... dan kira tahun nie kira hebat lah .. berbuka keluar dari kota lumpur ianya telah menjadi satu pencapaian peribadi ...

Kami bertolak dari kota kira kira jam 3.30 petang dan sampai di kaki gunung ledang kira kira jam 7.00 petang ... tanah sang puteri sungguh nyaman dan redup ... kalau di perhati kan lembah ini lembah mistik ... menjejaki kaki disana, tiada bayang-bayang di tanah dan tiada awan merah dikaki langit .. ianya semacam di atas kayangan tanah ini.

asam pedas orang melaka ...

me and deebers

anak anak nyer sungguh keletah dan berhati waja ... anak anak gadis mereka sungguh confident .. yalah seperti roh puteri itu sendiri, kental dan ber hati waja ... dan kami di jamu dengan asam pedas kepala ikan tenggiri ... ya menu yang saya pinta secara peribadi dari tukang masak.. sapa yang ke melaka, muar dan segamat perlu merasa asam pedas dan ianya tidak menghampakan ... sedap nyer tidak terperi ... hidangan asam pedas membuat saya terleka makan ... tuhan tu maha agung ... dia membahagiakan saya dengan kenikamatan yang tidak terhingga ... 10 tahun saya kerinduaan asam pedas ibu saya ... hari ini saya dapat mengnikmatinyer semula ... syukur tak terhingga itulah nikmat yang tak dapat saya lupakan ...

malam di kaki gunung ledang sungguh molek .. tak panas dan terlalu beku .. sesedap rasa .. dan sesekali angin dari puncak gunung datang menyapa bertanya khabar ... aku kegembiraan ... pulang ke tanah tumpah melihat anak anak kecil dijaga rapi ... tanah masih beradat dan dapat menikmati makanan tradisi tuan puteri dan laksamana hang tuah ... menjadi aku pulang dengan hati yang tenteram ...

anak anak sedang menikmati ais krim ... sambil menonton persembahaan adibah

dan mungkin satu hari nanti akan ku jelajahi lembah ini sekali lagi ... bertapa menyepi seketika disini pasti molek.




1 comment:

Naim Jalil said...

wahh bestnya... nak join deebers leh tak :)