Saturday, October 04, 2008

dipagi hari raya



saya dan suami di pagi raya.. heheheheh

tahun ini raya saya agak simple dan sweet ... pulang ke kampung suami pada hari selasa, malam nyer sibuk buat persiapan takbir... sudah menjadi tradisi kampung suami melakukukan takbir disetiap rumah diseluruh kampung dimalam raya .. satu kampung akan bergema takbir dan takmid hingga ke dini hari ... hidangan sungguh mudah karipap dan teh o panas ... dan duit raya di sedekahkan kepada para tetamu diakhir atur cara.

Pagi saya bangun awal ... mandi sunat hari raya dan pergi menunaikan sembahyang sunat di masjid... sesudah solat kami pulang bersarapan bersama dan bergambar sambil meminta ampun dan maaf dari kedua orang tua kami ... jam 10 pagi kami mula bergerak keseluruh kampung untuk menziarahi sanak saudara ... terutama warga warga emas ... dan akhir nyer sakan berjamu selera dan sampai demam demam .. yelah mana tak perut terkejut semuanya dalam sehari .. tapai, itik, ayam, paru ... belum lagi lemang, ketupat , laksa dan entah apa apa ... last last tak leh tidur sebab dok pi tandas sepanjang malam. adik adik sedara semua gelak kan kata mereka "kak lela macam budak kecik beraya sampai demam demam ..." mmmmm
hhhuhhuuu dengan sapa ya tu??? hisamuddin rais

raya kali nie saya dapat sesuatu yang istimewa saya dapat makan tapai di rumah hisamuddin rais idola saya dan beramah mesra dengan beliau sendiri... selalunya saya cuma melihat beliau dari jauh ... tapi kali ini saya memberanikan diri untuk bergambar dan bercerita ... eheeehheheh seronak gilerrrrrr ...membaca tulisan beliau mengenai tapai membuat saya rasa teruja untuk menjamah tapai orang jelebu ... memang power ... siap ada gas lagi ... dan besok nyer tapai ini membuat saya demam ... saya memang suka kan tapai ... masa di kampung nenek dan makcik saya akan membuat tapai jika ada majlis perkahawinan atau pun kenduri kendara .. tapi sebab semua dah ada kencing manis tradisi membuat tapai di hentikan ... maka kalau teringin bebenar saya akan beli di pasar malam .. dan saya suka makan tapai dng ais krim ... atau kek cokelat ... sedap sekali ...


tapai tapai ...

No comments: