Sunday, October 26, 2008

Growing Up in Trengganu.


Tadi selepas balik dari pejabat [Ya, Ahad pun lela kerja :(( ], singgah sebentar di Jaya Jusco ... makan makan di food court. Selepas makan, masuk ke kedai buku ... untuk melihat apa yang menarik ...

telah menjadi hobi setiap bulan mesti membaca satu buku baru!! tak sempat baca pun mesti beli satu ... simpan je dulu mana tahu nanti bila pencen boleh membaca semahunyer ... mana lah tahu tiba menganggur setahun dua nie cukup lah stok untuk membaca tak yah pi beli buku lagi ... kira kira macam simpanan lah juga nie ... hahahahah a

Maka terminat lah kita kat satu buku nie "Grwong Up in Terengganu", salah satu sebab nak beli buku nie sebab tak banyak buku yang menceritakan tentang negeri terengganu, cerita tentang masyarkatnyer ... yang saya tahu terengganu punya pantai yang cantik, nasi dagang yang sedap dan cuaca nyer yang panas kedeking (itu ayat tok saya!!). Kerna info tentang negeri ini sangat sedikit maka saya pun beli lah buku ini... and i did a good investment !!!. buku ini menceritakan tentang masyarakat terengganu dan kisah kisah di sana.

Ketika membaca buku tulisan Adibah Amin - As I passing by mengingatkan saya tentang baju kurung berkain kapas, masak asam pedas dan berbagai budaya orang johor / melaka yang saya terlupa ... tetapi kini saya cuba menanam sedikit unsur unsur kemelayuan riau kedalam diri saya setelah membaca buku buku tulisan beliau.

dengan membaca buku buku tulisan dari pak hamka saya dapat mengenali budaya orang minang dan mendalami hati budi mertua saya, begitu juga bila saya membaca buku buku tulisan Shanon Ahmad saya mengenali cara hidup petani dan orang kampung.

Berbalik kepada buku tulisan Awang Goneng ini saya mengenali masyarkat pertengahan / kelas atasan orang terengganu... mmmmm... menarik juga orang ganu nie ya ... dan yang pasti raja raja nyer hensom hensom belaka!!.

Dan yang menariknya buku ini terbit dari hasil tulisan blog beliau .... huhuuuuu .. check this out + kecek-kecek (cerita sikit)

No comments: