Monday, August 17, 2009

Dunia Aceh

Secara peribadi saya mengenali Aceh cuma dari pembacaan, terutama kisah Merah Silu didalam Hikayat Raja Raja Melayu. Apabila tsunami melanda negara Aceh baru lah saya kenali lanskapnyer dan orang orang nyer itupun melalui kaca tv ... itu saja... dari Tsunami lah saya tahu bahawa ramainyer orang Aceh di Malaysia ... kebanyakkan mereka adalah pedangang disini...

Sabtu lepas mendapat undangan untuk ke majlis anak anak Acheh ... pintu terbuka luas untuk mengenali masyarakat Acheh dengan lebih dekat .. sayang sekali camera saya kaput tidak dapat mengambil gambar untuk tatapan semua. Tapi saya dapat berkenalan dan bercerita dan makan masakan tradisional mereka...

Gadis nyer berkulit gebu keputihan ... tarian mereka banyak tarian perang kerana anak anak aceh berdarah pahlawan sejak dari dulu lagi... melihat hasil seni mereka yang asli, tarian mereka yang melambang kan melayu sejati membuat hati semakin hiba ... bila agaknya nusantara akan bersatu menjadi melayu raya ...

Di majlis itu saya melihat beberapa barang yang menjadi idaman saya ,

Ya Rancung dan Pinto Aceh...

Bukan Anak Acheh jika tidak reti bermain Rancung ... Rancung adalah senjata tradisi orang acheh dana senjata yang paling di geruni oleh orang Belanda dan Portugis ... mmmmm satu hari saya akan jadikan rancung sebagai salah satu koleksi saya ...




entah mengapa hati saya agak sayu pabila melihat tarian tarian dan nyanyian anak anak acheh... semuanya mengambarkan semangat perang ... ya mereka mencari kekuatan untuk memerdekan negara yang mereka cintai ... demi agama dan bangsa

akhirnya semoga satu hari nanti saya akan dapat menjejak bumi aceh secara nyata.,..

1 comment:

SITI ZAINON ISMAIL said...

Sekarang lela dah tahu kenapa bonda jatuh hati dengan aceh dan selalu ingin pulang ke sana sejak 23 tahun lalu....aceh buah hatiku haaaa heeekheeek, ayahanda ketawa di sana dapat anak baru! amin