Monday, August 31, 2009

Sebungkus Bubur Lambuk

sebungkus bubur dari orang tua yang tidak ku kenali ..

Sejak 1 Ramadan teringin benar untuk menjamah bubur lambuk dari kampung baru tapi suami sibuk sehingga tiada masa untuk ke kampung baru .. Mengapa bubur lambuk Kampung Baru? Ada kisah disebalik bubur ini yang akan menjadi memori tersemat sehingga mati.

Ketika kami baru memulakan kehidupan, ekonomi kami agak perit, maka di bulan ramadaan - 11 tahun yang lalu bubur lambuk kampung baru makan yang paling enak kami jamah ketika berbuka. Setiap hari ketika pulang dari pejabat suami akan beratur untuk mendapat kan sebungkus bubur lambuk kampung baru untuk dijadikan juadah berbuka untuk kami berdua. Ya itu kisah silam kami dan kini setiap kali Ramadaan menjelang tiba, semewah mana ekonomi kami, bubur lambuk tetap akan di jamah untuk mengambil iktibar dari kisah 11 tahun yang lalu agar kami tidak membazir dan cuba memberi kepada yang lebih memerlukan.

Hari ini kami berbuka dengan nasi beryani di kedai syed di keramat ( Ya saya sukakan brani - ianya makan tradisi keluarga saya dari kecil ) dan ketika hendak pulang , seorang pakcik tua datang menyapa, memberi salam dan terus tanpa bertanya menghulurkan kepada saya sebungkus bubur lambuk. Saya agak terkejut dan tanpa sempat saya bertanya , beliau menerangkan ... "Bubur ini saya ambil dari Kampung Baru dan saya ingin sedekahkan kepada anak berdua." Kami tergaman...

Tidak tahu apakah maksud yang tersirat disebalik kejadiaan ini ... sama ada Tuhan mendengar perminataan saya untuk menjamah bubur lambuk dari kampung baru atau Tuhan memberi isyarat bahawa saya bermewahan ketika berbuka - ya brani kambing setiap minggu adalah satu pembaziran ... masih ada anak anak diluar sana yang hanya menjamah pisang rebus dan ikan kering ketika berbuka.... " Ya Allah Ya Tuhan Kami, ampun kan dosa dosa kami orang yang membazir ini....

No comments: