Sunday, August 23, 2009

Pasar Ramandan - Kuala Kelawang, Jelebu

wahh orang jelebu sudah pandai berniaga ... saya suka orang melayu pandai berniaga ... terutama anak anak muda ... saya sudah tua tidak semasa kanak kanak pantang nampak semua nak .. hehehehe (tapi suami kata saya masih seperti kanak kanak semua nak di beli ....)


air soya ... arwah ayah pandai buat air soya ... bulan puasa beliau akan memasak air soya untuk kami sekeluarga ... kini jarang benar saya membeli air soya... sebab suami tak suka ... ohhhh jadi perempuan akan ikut selera sang suami ... bulan puasa ... air yang paling dijual ... hahahah bak kata seorang rakan ... ketika bulan puasa air hujan pun terasa nikmat ... tengok adik berbaju merah tu ... nak sangat air air yang dijual ... hahahah nafsu kanak kanak ..

"kuih bom - kuala kelawang "

saya rasa kalau anda ke kuala kelawang jelebu ... inilah kuih rasmi mereka ... tak pernah saya jumpa peniaga menjual kuih bom secantik dan selaris di kuala kelawang... ia cuma tepung dan ragi ... di goreng sehingga garing ... garing diluar lembut didalam .. enak dimakan begitu saja atau pun makan bersama sambal ... huhuuuu ... lagi istemewa kuih ini di perap didalam tempayan ... saya sempat mengambil gambar tempanyan ... atau mungkin boleh digelar kuih bom tempayan ...

1 comment:

Anonymous said...

hi cik Lela,

i like ur entry ttg BAzar ramadhan jelebu..
especially about Kuih boom tempayan..
sila lah like page kami.

https://www.facebook.com/pages/Kuih-Boom-Tempayan-Jelebu/169079779955879