Friday, August 20, 2010

7 Ramadan , 12.00 pm

kamu tidak berpuasa hari ini? tanyaku tegas.

Tidak puan .. kerja disini memerlukan banyak tenaga .. aku tidak betah untuk bekerja jika tidak menjamah nasi.. itulah jawab seorang pekerja contract berasal dari jawa timur .

aku pandang dia dengan wajah yang sayu ...

dia cuma makan di tepi dapur... makan cepat cepat takut nanti ternampak yang lain .. cuma nasi tidak punya lauk kerna mungkin tidak mampu untuk membeli ayam atau ikan.. sayur tauge dan nasi berkuah kan kari . itu lah makan untuk membena tenaga untuk mencari sesuap nasi dibulan ramadaan yang penuh dugaan ini. Makanan untuk nafsu bukan rohnya.

Islam kah kamu wahai sijawa .. tanya ku tegas memandang terus kearah mata hitam buntalnya .

Dia tertunduk malu .. ya aku muslim puan. Dikuis kuis nasi dan terus disumbatkan nasi untuk tidak menjawab soalan ku lagi .

Aku pergi kearahnya .. pengang bahu nya dengan lembut... dan aku pegang dagunya dan memandang tepat kearah anak matanya.

Wahai Jawa muslim .. kata ku kepadanya ...

ingat lah sememangnya umat islam ini akan diduga dengan kemiskinan dimuka bumi ini. Kamu miskin disini, tidak punya wang , tiada saudara... dan kamu jua kelas ketiga dinegara ini... biar kamu miskin didunia tetapi akan rugi bila kamu juga akan miskin diakhirat nanti ..

Aku tidak paham puan .. dia menjawab malu ...

Muslim sememang nya miskin dan sukar hidup dimuka bumi tetapi dijanjikan Allah untuk senang diakhirat nanti .. maka saudara ku .. tunaikan lah perintah Allah dengan tenang dan yakin .. dirikan lah kamu sembahyang dan berpuasa lah kamu kelak kamu menjadi kaya diakhirat nanti .. dan jangan makan terang terangan begini .. memalu kan islam itu sendiri sudah memalukan Allah ..

mata sayupnyer memandang kearah nasi yang bersalut kuah kari ...

Doaku ketika mentari tunduk diufuk barat .. moga moga saudara jawaku nanti akan menikmati keenakan berbuka walaupun cuma dengan seteguk air ditepi kali.

No comments: