Thursday, March 16, 2006

bulan mengambang penuh

hari ini, hari khamis malam jumaat, 15 Safar - hari bulan penuh ...

masa saya duduk dikampung ... nenek saya selalu buat bubur nasi bila bulan penuh... lepas tu nenek dan adik adiknya (dulu family duduk dekat dekat) makan bubur dan air kopi ditaman yang diterangi dengan cahaya bulan ... nenek bergossip bersama adik-adiknya dan kami segala pupu dan papat akan bermain sakan sehingga bulan turun ke kaki langit ... mungkin ketika itu tak de api yang menerangi taman kami apatah lagi seluruh kampung...maka kami menunggu bulan penuh sebulan sekali (itu pun kalau tak hujan...) utk keluar malam ... ya lah dulu mana ada bass nak kepekan dimalam hari atau mana ada panggung wayang ... maka nie lah masa nenek dan kaum kerabatnya nak keluar malam...
Datuk dan pakcik pakcik ... pula sibuk bermain kad dan kami berlarian ditanam..satu pengalaman yang tak dapat saya lupakan. Tetapi setelah nenek meninggal tradisi itu terhapus dengan sendiri nya .. kampung sudah tidak meriah kerana ramai sudah berhijrah kebandar ... dan kampung sudah terang disimbahi cahaya lampu jalan maka cahaya bulan sudah tidak dihargai lagi...

hari ini, saya ingin membudayakan kan kembali apa yang saya lalui semasa kecil , malam ini saya bersama beberapa jiran kami buat pot luck sempena ruang baru di tingkat 13 (kami bergotong royong membersihkan ruang depan rumah kami di tingkat 13- masa tahun baru cina yang lalu .. ala-ala ada taman dan meja) ... saya masak bubur nasi, ikan bilis dan telur asin (bukan nak makan sampai kenyang pun), jiran saya akan buat teh o dan keropok goreng ... jiran yang lagi satu tu ... mungkin buah-buah - last min port luck lah kata kan ... apa pun jua ianya satu atur cara yg menarik sambil melihat terang bulan ... boleh jugak bergossip-gossip latest story ... dan tak lupa ... suami akan menjadi tok imam malam nie ... hebat bukan ... kena pada hari dan waktu ... bulan mengambang pada malam jumaat ... kalau orang dulu-dulu - malam kelelong ... mandi bunga tepat pukul 12 malam disinari cahaya bulan... berkemban di tepi sungai ...

No comments: