Monday, March 20, 2006

warna-warna silam ...

sudah lama saya tidak ke kota sejarah ini - hampir 10 tahun, masa bergerak begitu pantas nampaknya, rasanya baru semalam saya kesini... ren dan mama pulang ke melaka untuk melawat "POPO" yang agak uzur... dan dia tahu saya sudah lama tidak ke negeri itu dan atas jemputannya saya pulang... kami berempat (power puff girl konon-kononnya)- mama, ren, cat and me (no hubby please) bertolak dari kl - jumaat malam pukul 11.00, punyalah laju si ren memandu dari keramat ke bandar melaka hanya mengambil masa satu setengah jam je (kalau suami ku mahu 3 jam). Sampai di bandar melaka ... kami pi supper dulu di kedai mamak, hebat juga melaka sekarang nie. kemudian kami menuju ke Bacang rumah nenek renee untuk menumpang tido. saya tidak dapat melelapkan mata...sehinggalah kesubuh terkebil-kebil... i have a nap dari kul 6.00 pagi hingga kul 8.00 pagi ...
kedai mamak subaidah di pekan melaka - bersih nyerrrrr tak macam kedai mamak di kl
Bangun - mandi dan bersarapan ... mereka beli laksa melaka - pagi buta dah melantak laksa, aku terkedu. Selesai sarapan kami berchat dengan popo seketika sambil menunggu tuan puteri bersiap untuk berjalan-jalan dikota melaka, ambil angin...tempat pertama dituju - hantar mama ke rumah adik nya di tengkera... kemudian kami ke tecso melaka membeli beberapa keperluan ... kemudian kami ke MASJID TENGKERA (ini yang saya tunggu tunggu sebenarnya ).... saya dan renee bersembayang disana ... satu pengalaman yang sangat indah ... sembahyang disebuah masjid yang paling tua di malaysia ... tak ramai yang dapat peluang nie kan ... didlam rumah allah ini sungguh menyamankan ... bau kasturi semerbak diruang sembayang ... bayu lembut beralun lembut memasuki pintu-pintu tinggi yang sangat gah dan selepas sembayang kami singgah sebentar dikubur sultan hussien muhamad shah...
more picture on Masjid Tengkera - Melaka
Selesai melawat Masjid Tengkera ...kami pulang mengambil mama, seperti biasa orang melayu penuh dengan adap ... mereka menjemput kami makan tengahari bersama .... dan menunya tentulah ASAM PEDAS melaka... saya makan 2 pinggan.... enaknya tak terkata ... pulang dengan perut penuh... saya bersyukur... sampai dirumah... semasa ketiadaan kami, Auntie Dah rupanya telah memanggil seorang tabib cina untuk merawat saya - terharu sungguh saya ketika itu ... makcik sendiri pun tak buat macam tu kat saya... hampir 2 jam tabib tersebut merawat dan mengurut saya ... kemudian dia memberi saya ramuan ubat cina utk saya makan ... hanya melalui nadi saya ...dia tahu yang saya makan ubat cina... melalui nadi saya dia tahu saya banyak tido ... hahahahhaha dan suka makan...urutannya teramat lah sakit ... tapi selepas itu kesakitan tulang belakang saya terasa kurang sedikit.
Malam nya pula kami ke Cheng ada open house ... makan-makan sambil tengok rumah baru ... enak dan ketika itu saya merasakan cara dan budaya masyarakat nyonya melaka...pulang dari makan-makan kami berehat seketika. Kira-kira pukul 11 malam kami meninggalkan bumi melaka menuju ke kota lumpur ... melaka ku tinggalkan seketika entah bila akan berjumpa lagi ...

No comments: