Wednesday, September 27, 2006

sirih pulang ke ganggang



saya pulang ke negeri dimana ayah, bonda dan saya dilahirkan ... pulang demi tugas ... ini lah kali pertama saya diarahkan bertugas di Melaka. Punya lah bangga konon-kononnya dapat menabur hikmat dan bakti disana... rupa-rupa nya hampeh ...
tak sangka betul mutu kerja mereka ... ya allah lembab nak mampus... 5 hari disana .. hanya tuhan je yang tahu betapa terseksanya saya .. saya ingin pulang ke kuala lumpur...segalanya lembab dan pelik dibumi melaka ... tak kira cina, keling mahupun melayu semua nya lembab dan kalut ...yang mereka tahu cuma DUIT DUIT DUIT DUIT , membodek, bercakap membangga diri (mungkin masih didlm mimpi yang mereka memimpin dunia)...dan berbagai ...
berbagai peristiwa disana .. telephone bimbit tahap zaman tok kaduk pun hilang (yang besar boleh baling anjing tu ...) services hotel yang lembab - bayang kan tak de org lain check in cuma kami berenam mereka mengambil masa hampir 2 jam ... tahap service di shooping complex yang lembab ... makanan di food court yg tak sedap langsung (nasib lauk asam pedas sedap di Jaya Jusco food court nya sedap....) Penghantaran bunga dilokasi yang lembab ... (bayangkan mereka datang 3 kali dlm masa sehari ... tapi tak jumpa dewan yang mana ... tolonggggggggggg ... nak tunggu saya turun ke melaka baru mereka tahu yang mana dewan nyer .... walaupun saya sudah memberi contact number kepada semua pihak ... tandas yang busuk ... harga barang yang sangat mahal ... makan yang tak sedap langsung ...

kini saya sedar bahawa saya bukan lagi anak melaka, saya malu dengan dengan bumi melaka, telah banyak tempat saya jelajahi, kelantan, terengganu, sarawak, pahang, selangor dan johor dan saya rasa melaka adalah negeri yang terakhir dlm list negeri maju... dan saya tidak dapat bayang kan bagai mana melaka mahu menjadi negeri maju pada 2010... cuma tinggal 4 tahun ... setakat bangunan yang canggih ... tak payahlah nak impikan negeri maju ... negeri maju bukan terletak kepada rumah, bangunan dan wang ... akan tetapi pada mutu kerja rakyatnya, keiklasan dan ketulusan pemerintahannya, pekerja dan rakyat yang punya nilai-nilai ihsan kelas pertama ... melaka perlu meniru nilai nilai masyarakat melayu kelantan ... ketahanan hidup dan cara mereka yang first class world mind ... kepada rakyat melaka ...bangun lah jika tidak anda akan ketinggalan ... anda tidak boleh bertatih dan bertongkat ... jika tidak ... bumi melaka tidak akan bangun lagi seperti 600 tahun yang lalu ...

No comments: