Monday, July 09, 2007

TOLONG

kan saya ada cerita tentang kesihantan saya yang tidak begitu baik. Sekejap demam sekejap ok. Baru baru nie ... saya bagaikan tak bermaya. Kurang tido sebabnya asyik terjaga kerana nak pi tandas.. baru nak terlelap terasa nak terkucil, lepas tu tido kejap terasa dahaga, lepas tu susah nak tido balik .. last last selalu kelewatan kepejabat sebab tak cukup tido.
Seminggu yang lalu saya ada terbaca di surat khbar tentang sintom sintom kencing manis ... keturunan saya semuanya ada kencing manis, nenek, tok ayah dan emak...makcik makcik saya pun ada yang kena. Diantara sintom nya selalu terasa lesu, selalu bangun malam untuk membuang air dan terasa panas membahang.
Maka saya pun mengambil keputusan untuk membuat appoitment dengan panel doc nak buat full body check-up. Saya pun berpuasa lah .. dari pukul 11.00 malam hinggalah ke pukul 10 pagi. Saya buat ujian untuk kencing manis, darah tinggi, ujian darah, buah pinggang dan hati... dan keputusan membuat saya hampir mati. Teramat buruk bagi saya yang sebegini muda...
Tekanan darah saya 180/100, gula dalam badan - 9, ujian darah terlalu tinggi tahap kelestoral ... keputusan buah pinggang dan hati belum diterima dari lab. Doctor pun terkejut, siap kena bebel ... nampaknya saya kena ubah cara hidup saya .. pemakanan dan bersukan ... rasanya dah mati dah... saya belum 40tahun tubuh saya dah macam nie ... macam mana nak hidup sehingga 150 tahun????
Nampaknya tidak cukup beryoga, kini saya perlu ke gym dan berjogging. Bukan itu saja saya juga kena jaga pemakanan... dah tak leh makan lemak lemak ... nasi kena cut cut cut (saya perut melayu ) nampaknya kenikmatan dunia saya telah ditarik balik ...

No comments: