Thursday, May 08, 2008

PENGORBANAN

Orang islam mesti ada jiwa untuk membantu saudaranya sendiri - saudara se islam. barulah islam dan melayu akan mekar sentiasa. Orang melayu sudah memang terkenal dengan sikap melepaskan diri sendiri ... kalau dah kaya atau berkuasa atau menjadi boss .. jarang nak tolong bangsanyer sendiri. Ya kita tidak boleh menyuap bangsa kita tetapi sikap menolong perlu ada dalam jiwa setiap umat islam dan bangsa melayu. Lihat saja orang Cina ... mereka akan tolong bangsa mereka tak kira islam, kristian atau pun buddah...

Maka orang islam dan melayu perlu berkorban jika ingin islam dan melayu terus mekar ... berkorban apa saja ... tidak kira dari apa sumber sekali pun ... islam dan melayu pernah gemilang bukan kerana wang tetapi orang terdahulu sanggup berkorban masa, wang, darah dan air mata. Pengorbanan perlu secara terus menerus ...tiada henti nya seperti air yang mengalir di tanah gersang... akan subur dan damailah persekitaraan nyer .. jika tiada air akan kontang lah tanah. umat islam dan melayu jangan fikir apa kah habuan yang akan kita dapat jika berkorban ... kerana allah menjanjikan syurga dilangit ketujuh untuk umatnya yang sanggup berkorban dan korban yang tertinggi darjat nyer adalah tubuh dan darah!!!. kita perlu melihat konteks yang lebih luas JIHAD ... ianya bukan hanya dengan berperang dan mengangkat senjata ... jihad dengan wang, tenaga dan masa juga perlu dizaman moden ini.

Jadi mari lah kita berjihad dengan apa juga yang ada pada kita ... wang, masa, tenaga, akal fikiran, darah dan air mata untuk islam dan melayu yang tercinta. Lupakan UMNO, PAS dan Keadilan. Lupakan Syiah, Jemmah , lupakan jawa, banjar, minang , keling , cina dan melayu ... lupakan segala perbalahan ... bersatu dan berjihad lah atas nama tuhan yang satu ... BERSATU atas nama islam dan bangsa... maka sinar kejayaan akan nampak lebih nyata dan luas.

kepada semua duduk dan berfikir seketika ... dr mahadir, pak lah, anwar, hadi, nik aziz lihat kembali apa itu pngorbanan .... apa erti perjuangaan ... apa kekuasaan ... jangan nanti menang sorak kampung tergadai... jangan nanti yang dikedong tercicir yang dikejar tak dapat ... kembali lah kepada niat kekuasaan itu sendiri ... balik lah kepada al-quran ... duduk seketika kerana rakyat adalah tanggungjawab kamu ... kelak di alam yang satu lagi kamu akan ditanya apa yang telah kamu laku kan untuk rakyat kamu ... yang pasti KEKUASAAN bukan satu yang mutlak!!!

No comments: